日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・N225/Tue.2・N225 Tue.2・N225 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM222 |
All students are required to construct a research plan of an experimental study regarding developmental psychology. They are also needed to learn knowledge and techniques specialized for experimental research in developmental psychology.
In the first half of this course, each of the students presents a research plan in accordance with their research interests. The research plan will be brushed up via discussion in an every-week seminar. In the second half of this course, all students prepare apparatus, stimuli, protocols for research, etc, to achieve their research plans, and after then conduct some pilot experiments. All students must make and submit a term paper reporting the results of the pilot research.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
自身の関心に基づいて、実験的手法に基づいた発達心理学研究の計画を完成させるとともに、その研究の遂行に必要な専門的知識・技術を身につける。
All students are required to construct a research plan of an experimental study regarding developmental psychology. They are also needed to learn knowledge and techniques specialized for experimental research in developmental psychology.
授業期間の前半では、自身の興味・関心に応じて発達心理学的実験の計画を立案・発表する。発表内容について履修者全員で議論を行い、研究計画の修正・改善を行う。授業期間の後半は、各自の研究計画に準じて、装置・刺激の作成など実験実施に向けての準備を行い、完了次第予備実験を実施し、その成果をレポートにまとめる。
In the first half of this course, each of the students presents a research plan in accordance with their research interests. The research plan will be brushed up via discussion in an every-week seminar. In the second half of this course, all students prepare apparatus, stimuli, protocols for research, etc, to achieve their research plans, and after then conduct some pilot experiments. All students must make and submit a term paper reporting the results of the pilot research.
1 | 授業についてのガイダンス |
2 | 各自の希望する研究計画について個別面談の実施 |
3 | 各自の希望する研究計画について個別面談の実施 |
4 | 研究計画の発表・議論 |
5 | 研究計画の発表・議論 |
6 | 研究計画の発表・議論 |
7 | 研究計画の発表・議論 |
8 | 研究計画の発表・議論 |
9 | 実験の準備(刺激・装置の作成など) |
10 | 実験の準備(刺激・装置の作成など) |
11 | 実験の準備(刺激・装置の作成など) |
12 | 実験の準備(刺激・装置の作成など) |
13 | 予備実験の実施 |
14 | 予備実験の実施、および分析の指導 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
研究計画の立案、それにかかわる先行研究のサーベイ、実験刺激・装置の準備や作成といった諸作業は、授業時間内だけで完結することはまずありません。授業内での取り組みに加えて、授業時間外にも各自で自主的かつ積極的に作業をすすめるようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当回の内容(20%) 他者の発表後の議論への貢献度(20%) 研究計画作成・実験準備への取組の態度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |