日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
This course aims to help students learn basic skills for academic social surveys with questionnaires. It also enhances the development of students' skills in analyzing quantitative survey data and writing reports based on the analyses.
The purpose of this course is to practice writing an academic thesis based on a qualitative social survey, including a process of drawing hypotheses, making survey items, conducting a survey, analyzing data, and writing a report. The course also enhances development of students' skill in conducting statistical analyses.
1 | 夏期休暇中の課題の発表 |
2 | 質問項目の最終確認 |
3 | 質問紙のウェブ変換 |
4 | 質問紙のウェブ変換 |
5 | 質問紙のウェブ変換 |
6 | データ分析の初頭的説明 |
7 | 分析結果の発表と議論 |
8 | 分析結果の発表と議論 |
9 | 分析結果の発表と議論 |
10 | 分析結果の発表と議論 |
11 | 分析結果の発表と議論 |
12 | 分析結果の発表と議論 |
13 | 分析結果の発表と議論 |
14 | 分析結果の発表と議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実際の授業内で行われるのは発表と教員のコメント、それに基づく議論のみです。具体的に文献を読み、仮説を立て、質問項目を作るのは、各自が授業時間外に行います。各人の本気度によりますが、平均しても負担は小さくありません。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 森岡清志 | ガイドブック社会調査 | 日本評論社 | 2007 | 4535582467 |
2 | 石黒格 | 改訂Stataによる社会調査データの分析 | 北大路書房 | 2014 | 4762828580 |
その他 (Others) | |||||
ガイドブックのほうは、心理学の範囲内で質問紙調査を行うなら、なくても大丈夫です。データ分析入門は、HAD、SPSSなど、異なるデータ解析ソフトを使うのであれば、こちらもなくても大丈夫です。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テーマに合わせて、適宜紹介します。また、自分でも探す必要があります。 |
質問紙を用いた社会調査法を実施し、収集したデータを計量的に分析し、レポートにまとめる能力を身につける。
This course aims to help students learn basic skills for academic social surveys with questionnaires. It also enhances the development of students' skills in analyzing quantitative survey data and writing reports based on the analyses.
社会調査に基づく論文を書くプロセスを体験し、そのためのスキルを身につける。すなわち、仮説を立て、質問項目を作成し、調査を実施し、データを分析し、結果をレポートにまとめる。E2では、主として分析と執筆を行う。多変量解析を主とした統計的分析法の指導を含む。
The purpose of this course is to practice writing an academic thesis based on a qualitative social survey, including a process of drawing hypotheses, making survey items, conducting a survey, analyzing data, and writing a report. The course also enhances development of students' skill in conducting statistical analyses.
1 | 夏期休暇中の課題の発表 |
2 | 質問項目の最終確認 |
3 | 質問紙のウェブ変換 |
4 | 質問紙のウェブ変換 |
5 | 質問紙のウェブ変換 |
6 | データ分析の初頭的説明 |
7 | 分析結果の発表と議論 |
8 | 分析結果の発表と議論 |
9 | 分析結果の発表と議論 |
10 | 分析結果の発表と議論 |
11 | 分析結果の発表と議論 |
12 | 分析結果の発表と議論 |
13 | 分析結果の発表と議論 |
14 | 分析結果の発表と議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実際の授業内で行われるのは発表と教員のコメント、それに基づく議論のみです。具体的に文献を読み、仮説を立て、質問項目を作るのは、各自が授業時間外に行います。各人の本気度によりますが、平均しても負担は小さくありません。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 森岡清志 | ガイドブック社会調査 | 日本評論社 | 2007 | 4535582467 |
2 | 石黒格 | 改訂Stataによる社会調査データの分析 | 北大路書房 | 2014 | 4762828580 |
その他 (Others) | |||||
ガイドブックのほうは、心理学の範囲内で質問紙調査を行うなら、なくても大丈夫です。データ分析入門は、HAD、SPSSなど、異なるデータ解析ソフトを使うのであれば、こちらもなくても大丈夫です。 |
その他 (Others) | |||||
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テーマに合わせて、適宜紹介します。また、自分でも探す必要があります。 |