日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
With the understanding of the research process in the fields of Industrial & Organizational Psychology, Tourism Psychology, and Social Psychology, performing original research individually or in groups.
Students choose the topic and conduct research individually or in groups. In the first half of the course, the participants present an outline of their research topic and research plan based on the contents of the academic papers reviewed as the assignment during the summer holidays. By discussing them in the class, all the participants revise their research plans. In the second half, they proceed with their research from applicable points and report their progress.
1 | イントロダクション |
2 | 個別テーマの発表(1) |
3 | 個別テーマの発表(2) |
4 | 個別テーマの発表(3) |
5 | 個別テーマの発表(4) |
6 | 個別テーマの発表(5) |
7 | 個別テーマの発表(6) |
8 | 研究経過の発表(1) |
9 | 研究経過の発表(2) |
10 | 研究経過の発表(3) |
11 | 研究経過の発表(4) |
12 | 研究経過の発表(5) |
13 | 研究経過の発表(6) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
①興味のある論文についてのレポートの作成(夏季休暇中の課題)
②自身のテーマを策定
③研究計画の立案
④研究テーマに関する先行研究レビュー
⑤個別研究テーマの発表資料作成
⑥受講生の人数分個別研究テーマの発表資料のコピーを用意
⑦研究経過の発表資料作成
⑧受講生の人数分研究経過の発表資料のコピーを用意
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(50%) 授業時での取り組み内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
質問事項があれば、以下のメールアドレスに問い合わせること。
oguchi@rikkyo.ac.jp
産業・組織心理学、観光心理学、社会心理学において、研究がどのように展開されているかを理解した上で、個人ごとあるいはグループごとに独自の研究を進める。
With the understanding of the research process in the fields of Industrial & Organizational Psychology, Tourism Psychology, and Social Psychology, performing original research individually or in groups.
各人、研究したいテーマを挙げ、それに基づき、個人あるいはグループごとに研究を進めていく。前半の授業では、受講生は、夏季休暇中の宿題である論文レビューの内容をもとに、研究テーマの概要と研究計画について発表する。全員での討議を通し、研究計画をブラッシュアップする。後半は、着手できるところから個別研究を進め、その経過を発表する。
Students choose the topic and conduct research individually or in groups. In the first half of the course, the participants present an outline of their research topic and research plan based on the contents of the academic papers reviewed as the assignment during the summer holidays. By discussing them in the class, all the participants revise their research plans. In the second half, they proceed with their research from applicable points and report their progress.
1 | イントロダクション |
2 | 個別テーマの発表(1) |
3 | 個別テーマの発表(2) |
4 | 個別テーマの発表(3) |
5 | 個別テーマの発表(4) |
6 | 個別テーマの発表(5) |
7 | 個別テーマの発表(6) |
8 | 研究経過の発表(1) |
9 | 研究経過の発表(2) |
10 | 研究経過の発表(3) |
11 | 研究経過の発表(4) |
12 | 研究経過の発表(5) |
13 | 研究経過の発表(6) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
①興味のある論文についてのレポートの作成(夏季休暇中の課題)
②自身のテーマを策定
③研究計画の立案
④研究テーマに関する先行研究レビュー
⑤個別研究テーマの発表資料作成
⑥受講生の人数分個別研究テーマの発表資料のコピーを用意
⑦研究経過の発表資料作成
⑧受講生の人数分研究経過の発表資料のコピーを用意
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(50%) 授業時での取り組み内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
質問事項があれば、以下のメールアドレスに問い合わせること。
oguchi@rikkyo.ac.jp