日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
発達障害学と臨床発達心理学的支援 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1・N347/Thu.1・N347 Thu.1・N347 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM238 |
The aim of this class can be largely divided into two goals. First, to learn about clinical practice (development support, education consultation) in the field. Second, to learn how to proceed with your senior thesis through hands-on experience.
To achieve the goals of this class, we will do 1) seminar classes (primarily on how to proceed with senior thesis), 2) consultation activities (practice with development support and education consultation), 3) trips with the seminar group (two during the year: summer and spring), and 4) dispatch to the field (fall semester: only those who want to). The class will also introduce the various research projects that are currently in progress.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標は大きく分けて2つである。1つは現場での臨床実践(発達支援・教育相談)について学ぶ。もう1つは卒業研究の進め方を体験的に学ぶ。
The aim of this class can be largely divided into two goals. First, to learn about clinical practice (development support, education consultation) in the field. Second, to learn how to proceed with your senior thesis through hands-on experience.
授業の目標を達成するために,①演習授業(主に卒業研究の進め方),②相談活動(発達支援・教育相談の実践),③ゼミ合宿(年2回:夏季と春季),④現場派遣(秋学期:希望者のみ)を行う。また,現在進めているさまざまな研究プロジェクトについても紹介する。
To achieve the goals of this class, we will do 1) seminar classes (primarily on how to proceed with senior thesis), 2) consultation activities (practice with development support and education consultation), 3) trips with the seminar group (two during the year: summer and spring), and 4) dispatch to the field (fall semester: only those who want to). The class will also introduce the various research projects that are currently in progress.
1 | ガイダンス: 発達障害学の基礎的理解 (教科書Ⅰ-1,Ⅰ-2を,あわせて確認) |
2 | 発達障害とライフスキル (教科書Ⅰ-5,Ⅰ-10を,あわせて確認) |
3 | 療育活動の実際 (教科書Ⅱ-2,Ⅱ-3を,あわせて確認) |
4 | 教育相談の実際 (教科書Ⅱ-4,Ⅱ-6を,あわせて確認) |
5 | 学校現場での支援 (教科書Ⅵ-1,Ⅵ-2を,あわせて確認) |
6 | 包括的行動支援 (教科書Ⅵ-3,Ⅵ-4を,あわせて確認) |
7 | 行動コンサルテーション (教科書Ⅵ-5,Ⅵ-6を,あわせて確認) |
8 | 保護者支援 (教科書Ⅵ-7,Ⅵ-8,Ⅵ-9を,あわせて確認) |
9 | 無理のない計画立案のために (教科書Ⅵ-10を,あわせて確認) |
10 | 個別の支援計画 (教科書Ⅲ-1を,あわせて確認) |
11 | 個人情報保護・守秘義務 (教科書Ⅲ-2~Ⅲ-5を,あわせて確認) |
12 | 多機関連携(多職種協働) (教科書Ⅲ-6~Ⅲ-11を,あわせて確認) |
13 | 心理・教育・福祉の接続点: 学校ソーシャルワーク |
14 | 心理・教育・福祉の接続点: チームアプローチとネットワーキング |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
卒業研究を進めるために,以下の提出物を求める。その作成は授業時間外に各自で行う。すなわち,①研究概要作成,②研究構想発表,③研究計画発表(夏季ゼミ合宿時),④先行研究調査,⑤序論(問題と目的)提出,⑥倫理申請書作成,⑦研究デザイン発表(春季ゼミ合宿時)である。秋学期は④,⑤,⑥,⑦を行う。
提出物については,合格水準に達するまで,授業担当者が添削指導を行うので,必要な回数の加筆修正を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加(30%) 発表討論(30%) 提出物(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 白井利明、高橋一郎 | よくわかる卒論の書き方 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623065721 |
その他 (Others) | |||||
・配布資料に準拠して授業を進めます。 ・教科書の参照箇所を適宜指摘しながら,講読も行います。 ・演習科目なので,ゼミ生同士のディスカッションをエンカレッジする運営を行います。 ①授業担当者による解説 (約30分) ②グループでの協議と発表 (約40分) ③授業担当者によるフィードバックとまとめ (約30分) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし(必要に応じて授業時に配布する) |
児童相談所や家庭裁判所,教育相談室,および療育施設に進路をとる人,および臨床系大学院進学志望者には,得ることが多い演習である。
授業期間の毎週土曜日の1~3限(午前枠と午後枠)に,サービスラーニングとして研究相談グループを運営している。演習での座学を具体的な実践につなげるかけがえのない実践活動であり,これを卒業研究の取り組みにすることができる。