日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM241/HM241HM241 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アタッチメントと精神分析 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
1.To acquire the ability of understanding of people through studying clinical psychology, especially the theories of attachment and psychoanalysis.
2.To learn the basic methods of psychological research.
3.To prepare for the graduation thesis.
1.In every class, every student is required to read and discuss the basic literatures on attachment theory and psychoanalytic theory.
2.Every student is expected to learn fundamental methods of scientific reseach and how to read such papers in critical way in order to prepare for his/her thesis.
3.Every student has to start formulating a plan for his/her graduation paper.
1 | オリエンテーション |
2 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する1 |
3 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する2 |
4 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する3 |
5 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する4 |
6 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する5 |
7 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する6 |
8 | 精神分析的精神療法の基礎文献を講読する1、卒論の準備 |
9 | 精神分析的精神療法の基礎文献を講読する2、卒論の準備 |
10 | 精神分析的精神療法の基礎文献を講読する3、卒論の準備 |
11 | 精神分析的精神療法の基礎文献を講読する4、卒論の準備 |
12 | 心理学研究法の基礎文献を講読する1、卒論の準備 |
13 | 心理学研究法の基礎文献を講読する2、卒論の準備 |
14 | 心理学研究法の基礎文献を講読する3、卒論の準備 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
あらかじめ資料を全員が各自で読み、マインドマップを作成して、議論したいポイントや疑問点を二つ以上書いたレジュメ(A4一枚)をゼミの前日までに林宛にメール添付で送付する。卒論のテーマや方法について自ら資料を探して検討する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 事前準備(30%) 議論への積極的な参加(35%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林もも子 | 思春期とアタッチメント | みすず書房 | 2010 | 9784622075219 |
2 | メルツォフ | クリティカルシンキング研究論文編 | 北大路書房 | 2005 | 4762824593 |
1.臨床心理学、特にアタッチメント理論と精神分析理論を用いて、人間理解の力を身につけること。
2.心理学の研究法の基礎を学ぶこと。
3.卒業論文の研究のための準備を進めること。
1.To acquire the ability of understanding of people through studying clinical psychology, especially the theories of attachment and psychoanalysis.
2.To learn the basic methods of psychological research.
3.To prepare for the graduation thesis.
1.アタッチメント理論および精神分析理論の基礎的な文献を全講方式で読む。
2.卒業論文の執筆に向けて、自然科学的研究法の基礎を学び、研究論文の読み方を学ぶ。
3.卒業論文の研究の構想を練る。
1.In every class, every student is required to read and discuss the basic literatures on attachment theory and psychoanalytic theory.
2.Every student is expected to learn fundamental methods of scientific reseach and how to read such papers in critical way in order to prepare for his/her thesis.
3.Every student has to start formulating a plan for his/her graduation paper.
1 | オリエンテーション |
2 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する1 |
3 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する2 |
4 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する3 |
5 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する4 |
6 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する5 |
7 | アタッチメント理論の基礎文献を講読する6 |
8 | 精神分析的精神療法の基礎文献を講読する1、卒論の準備 |
9 | 精神分析的精神療法の基礎文献を講読する2、卒論の準備 |
10 | 精神分析的精神療法の基礎文献を講読する3、卒論の準備 |
11 | 精神分析的精神療法の基礎文献を講読する4、卒論の準備 |
12 | 心理学研究法の基礎文献を講読する1、卒論の準備 |
13 | 心理学研究法の基礎文献を講読する2、卒論の準備 |
14 | 心理学研究法の基礎文献を講読する3、卒論の準備 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
あらかじめ資料を全員が各自で読み、マインドマップを作成して、議論したいポイントや疑問点を二つ以上書いたレジュメ(A4一枚)をゼミの前日までに林宛にメール添付で送付する。卒論のテーマや方法について自ら資料を探して検討する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 事前準備(30%) 議論への積極的な参加(35%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林もも子 | 思春期とアタッチメント | みすず書房 | 2010 | 9784622075219 |
2 | メルツォフ | クリティカルシンキング研究論文編 | 北大路書房 | 2005 | 4762824593 |