日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他登録/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映画作品の研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The course will examine one film thoroughly from various perspectives, attempting thereby to more deeply understand film aesthetics, narrative structure, society, history and culture. The course will also provide a grounding in film history.
The Story of the Last Chrysanthemums (1939) is a masterpiece by an important Japanese film director, Mizoguchi Kenji. The course will closely examine the film from various perspectives, thereby attempting to understand the act of watching a film, film history embedded in a film, and the history and culture that are the backdrop to a film. In particular, the course will: (1) compare Mizoguchi's aesthetic of the long take with other films and media content, including TV programs and music videos; (2) teach the basics of Japanese film history, including the place of the works of Ozu Yasujiro and Kurosawa Akira; (3) examine the historical background to The Story of the Last Chrysanthemums; and (4) explore the relationship between cinema and other cultural traditions, such as kabuki, and the political implications of a film.
Through the lectures, students will gain perspectives on cinema and will have occasion to present and engage in discussion, achieving enjoyment in watching films and developing a critical attitude to the history and society that is the backdrop of a film. Submission of short papers will help students learn how to write about films.
1 | イントロダクション |
2 | 課題作品の上映と解説(1) |
3 | 課題作品の上映と解説(2) |
4 | 課題作品についての全体討議と授業の進め方の解説 |
5 | 講義(1)——映画美学 |
6 | 講義(2)——日本映画史 |
7 | 講義(3)——歴史的背景 |
8 | 講義(4)——文化と政治 |
9 | 学生発表と討議(1) |
10 | 学生発表と討議(2) |
11 | 学生発表と討議(3) |
12 | 学生発表と討議(4) |
13 | 学生発表と討議(5) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考文献の読書。関連作品の視聴。発表準備。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表などの授業への取り組み(40%) 授業内レポート(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業内でプリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介します。 |
一本の映画作品を、様々な角度から徹底的に検証することで、映画の美学、物語構造、社会、歴史、文化への理解を深める。同時に、映画史に関する知識も獲得する。
The course will examine one film thoroughly from various perspectives, attempting thereby to more deeply understand film aesthetics, narrative structure, society, history and culture. The course will also provide a grounding in film history.
『残菊物語』(1939年)は、日本を代表する映画監督・溝口健二の傑作である。この作品を、様々な角度から徹底的に分析することによって、映画を見るとはどのような行為か、映画作品を形成する映画史とはいかなるものか、映画の背景にある歴史や文化とは何かを理解することを目指す。具体的には、(1)美学的アプローチとして、他の映画作品やテレビ・ミュージックヴィデオなどの異なるメディアのコンテンツとの比較を通じて、溝口の長回しの美学を理解し、(2)小津安二郎や黒澤明を含めた日本映画史の基礎知識を獲得し、(3)『残菊物語』が製作された時代の歴史的背景を考察し、(4)歌舞伎などの文化と映画作品の関係、映画のもつ政治的な意味を考える。
講義を通じて、映画へのアプローチの仕方を多角的に学んだのち、学生からの報告発表と討議を設け、ディスカッション形式で、映画を見る楽しみを得るとともに、映画の背景にある歴史や社会にたいする批判的姿勢を学ぶ。適宜、小論文(課題レポート)を提出してもらうことで、映画について文章を書く作法も学ぶ。
The Story of the Last Chrysanthemums (1939) is a masterpiece by an important Japanese film director, Mizoguchi Kenji. The course will closely examine the film from various perspectives, thereby attempting to understand the act of watching a film, film history embedded in a film, and the history and culture that are the backdrop to a film. In particular, the course will: (1) compare Mizoguchi's aesthetic of the long take with other films and media content, including TV programs and music videos; (2) teach the basics of Japanese film history, including the place of the works of Ozu Yasujiro and Kurosawa Akira; (3) examine the historical background to The Story of the Last Chrysanthemums; and (4) explore the relationship between cinema and other cultural traditions, such as kabuki, and the political implications of a film.
Through the lectures, students will gain perspectives on cinema and will have occasion to present and engage in discussion, achieving enjoyment in watching films and developing a critical attitude to the history and society that is the backdrop of a film. Submission of short papers will help students learn how to write about films.
1 | イントロダクション |
2 | 課題作品の上映と解説(1) |
3 | 課題作品の上映と解説(2) |
4 | 課題作品についての全体討議と授業の進め方の解説 |
5 | 講義(1)——映画美学 |
6 | 講義(2)——日本映画史 |
7 | 講義(3)——歴史的背景 |
8 | 講義(4)——文化と政治 |
9 | 学生発表と討議(1) |
10 | 学生発表と討議(2) |
11 | 学生発表と討議(3) |
12 | 学生発表と討議(4) |
13 | 学生発表と討議(5) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考文献の読書。関連作品の視聴。発表準備。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表などの授業への取り組み(40%) 授業内レポート(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業内でプリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介します。 |