日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他登録/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(コンテンポラリー)ダンスを考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・N246/Thu.4・N246 Thu.4・N246 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN169 |
Students will achieve mastery of academic research skills (e.g. conducting literature searches, writing a graduation paper, presenting) from critical reading of dance study texts, and analysis of aesthetics and artist strategies. This class focuses on contemporary dance which arose in the 1980s. The goal of this class is to understand its history and aesthetics and its social and political context.
Lectures will provide an introduction to contemporary dance and there will be discussion of dance pieces, with reference to videos. Students will read texts about dance studies and will present brief reports. In the second half of the semester, students will present on the aesthetics of a dance piece or artist in which they are interested.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ダンスについて書かれたテクストを批判的に読み解き、ダンス作品の美学や振付家の戦略を分析するプロセスを通じて、ダンス研究一般に通用する論文・研究発表の作法を身につける。本演習では、特に「コンテンポラリーダンス」を取り上げる。「コンテンポラリーダンス」は1980年代後半に登場し、すでに30年以上が経過している。本演習ではその歴史、美学、政治や社会との関わりを考察し、この現象を多角的に理解する。
Students will achieve mastery of academic research skills (e.g. conducting literature searches, writing a graduation paper, presenting) from critical reading of dance study texts, and analysis of aesthetics and artist strategies. This class focuses on contemporary dance which arose in the 1980s. The goal of this class is to understand its history and aesthetics and its social and political context.
本演習は、担当教員による導入(講義)、コンテンポラリーダンスに関連する文献の講読、作品鑑賞(映像)、学生による発表で構成されます。文献講読については、毎回担当者を決め、内容について発表してもらいます。また各自の関心に基づき、ダンスの作品や振付家の美学に関する分析を行い、それを発表します。
Lectures will provide an introduction to contemporary dance and there will be discussion of dance pieces, with reference to videos. Students will read texts about dance studies and will present brief reports. In the second half of the semester, students will present on the aesthetics of a dance piece or artist in which they are interested.
1 | イントロダクション |
2 | 導入:コンテンポラリーダンスとは何か① |
3 | 導入:コンテンポラリーダンスとは何か② |
4 | 作品鑑賞とディスカッション① |
5 | 作品鑑賞とディスカッション② |
6 | 文献講読① |
7 | 文献講読② |
8 | 文献講読③ |
9 | 文献講読④ |
10 | 学生による発表① |
11 | 学生による発表② |
12 | 学生による発表③ |
13 | 学生による発表④ |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で講読する文献に関しては、必ず全員授業前に目を通しておくこと。また必須とはしませんが、できる限り様々な公演や展覧会に足を運び、自分の目で見ておくことを勧めます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への取り組み・発表(70%) |
備考 (Notes) | ||
2/3 以上の出席をしていない場合は,単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講時に指示する。 |
※履修者数によって各回の内容を調整します。