日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
抽選登録/lottery registrationlottery registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戯曲を書く |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・N228/Tue.2・N228 Tue.2・N228 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN325 |
The aims of this course are for students to consider what a play is and to write plays for the theater.
Thinking about theatre also means thinking about drama. The purpose of this course is to write drama, that is, a short play of about 5–10 minutes depending on the tasks presented. Students are expected to create drama innovative to the concept of theatre.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
演劇のための戯曲を書き、戯曲とはなにかを考える。
The aims of this course are for students to consider what a play is and to write plays for the theater.
戯曲のことについて思考するということは、演劇のことを考えることでもある。
身体から一つの声が生まれるということは、なんと素晴らしいことであろうか。「せりふ」という書かれた言葉はその奇跡の瞬間への導きである。
この授業では受講生に戯曲を書いてもらう。
二つの流れがある。一つは、毎回の授業で提示された課題に応じて5分から10分ほどの短い戯曲を書き、授業内でリーディングして、合評することが繰り返される。その流れとは別に、自由なモチーフで30分から60分ほどの戯曲を執筆してもらい最終週までに提出してもらう。
以下におおまかな授業計画を示すが、この通りには進まない可能性もある。
これまでの演劇の概念を革新するような戯曲の創作を期待する。それゆえ、演劇経験者や戯曲を書いたことのあるなしには全くこだわらない。ただし、戯曲を書く作業は大変な負担である。受講生にはその覚悟を持って、授業に参加してもらいたい。
Thinking about theatre also means thinking about drama. The purpose of this course is to write drama, that is, a short play of about 5–10 minutes depending on the tasks presented. Students are expected to create drama innovative to the concept of theatre.
1 | ガイダンスと課題①の説明 |
2 | ①の合評 |
3 | 課題②の説明と参考戯曲の考察 |
4 | ②の合評 |
5 | 課題③の説明と参考戯曲の考察 |
6 | ③の合評 |
7 | 課題④の説明と参考戯曲の考察 |
8 | ④の合評 |
9 | 課題⑤の説明と参考戯曲の考察 |
10 | ⑤の合評 |
11 | 課題⑥の説明と参考戯曲の考察 |
12 | ⑥の合評 |
13 | 受講生の創作戯曲の合評 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題戯曲作品を執筆し、期日までに提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の課題提出(50%) 戯曲作品への批評、授業への積極性(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None