日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他登録/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ユートピア的想像力 On The Utopian Imagination |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Course participants share texts and videos in the common topic of "utopian imagination" (music, sci-fi, philosophy etc.) to deepen their personal interests. They learn to understand the various aspects of the topic of "utopian imagination", aim to start asking questions on a deeper level than before.
Professor gives explanations of the texts, then, course participants discuss the texts and promote their understanding. Texts are distributed as printed copies.
1 | ユートピア的想像力について ユートピアの歴史概観 |
2 | ユートピアの哲学 エルンスト・ブロッホの思想 |
3 | ユートピアの哲学 ヘルベルト・マルクーゼ |
4 | フーリエその他の19世紀ユートピア思想 |
5 | ユートピアの表現形態 メルヒェン、ファンタジー、SF |
6 | ユートピアの表現形態 音楽 |
7 | ユートピアの表現形態 視覚芸術と建築 |
8 | ディストピア |
9 | 不可能なものへの要求1 フレドリック·ジェイムソン/スラヴォイ・ジジェク/マーク・フィッシャー |
10 | 不可能なものへの要求2 フレドリック·ジェイムソン/スラヴォイ・ジジェク/マーク・フィッシャー |
11 | アフロフューチャリズム1 |
12 | アフロフューチャリズム2 |
13 | 参加者の問題関心を深めるための議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
卒論を書くことを前提に, 自分の問題関心を研ぎ澄ます必要がある。 広く文化史に関心を持って文献やヴィジュアル/サウンド資料にあたること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業への取り組み(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントして配布する。また、Google classroomにもアップするので, 事前に目を通しておくこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
卒論を選択しない場合は卒論に代わるレポートを必須とする。このレポートは学年末に提出する。卒論に代わるレポートは共同執筆や論文以外の形式(例えばプレイリストを作って、そのライナーノーツを書くなどが考えられる)も認める。
「ユートピア的想像力」という共通のテーマのもとに, 参加者各自の関心(音楽、SF、哲学etc.)を深めるためのテキストや映像を共有する。「ユートピア的想像力」という問いの多面性を理解し, これまで以上に深い問いを立てられるようになることを目指す。
Course participants share texts and videos in the common topic of "utopian imagination" (music, sci-fi, philosophy etc.) to deepen their personal interests. They learn to understand the various aspects of the topic of "utopian imagination", aim to start asking questions on a deeper level than before.
テキストについて教員が解説し, それを踏まえて参加者によって議論して, 理解を深めていく。 テキストはプリントして配布する。
Professor gives explanations of the texts, then, course participants discuss the texts and promote their understanding. Texts are distributed as printed copies.
1 | ユートピア的想像力について ユートピアの歴史概観 |
2 | ユートピアの哲学 エルンスト・ブロッホの思想 |
3 | ユートピアの哲学 ヘルベルト・マルクーゼ |
4 | フーリエその他の19世紀ユートピア思想 |
5 | ユートピアの表現形態 メルヒェン、ファンタジー、SF |
6 | ユートピアの表現形態 音楽 |
7 | ユートピアの表現形態 視覚芸術と建築 |
8 | ディストピア |
9 | 不可能なものへの要求1 フレドリック·ジェイムソン/スラヴォイ・ジジェク/マーク・フィッシャー |
10 | 不可能なものへの要求2 フレドリック·ジェイムソン/スラヴォイ・ジジェク/マーク・フィッシャー |
11 | アフロフューチャリズム1 |
12 | アフロフューチャリズム2 |
13 | 参加者の問題関心を深めるための議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
卒論を書くことを前提に, 自分の問題関心を研ぎ澄ます必要がある。 広く文化史に関心を持って文献やヴィジュアル/サウンド資料にあたること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業への取り組み(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントして配布する。また、Google classroomにもアップするので, 事前に目を通しておくこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
卒論を選択しない場合は卒論に代わるレポートを必須とする。このレポートは学年末に提出する。卒論に代わるレポートは共同執筆や論文以外の形式(例えばプレイリストを作って、そのライナーノーツを書くなどが考えられる)も認める。