日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他登録/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
写真を観るということ、写真を通して世界を観るということ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The theory of image and embodiment is a field of thought and a discipline in which everyone asks and answers questions on the problematic topics of image and body. In order to approach this theory of image and embodiment, students learn the academic basics and development methods.
With specific images as examples, students learn and discuss the connection between human body and machine vision, the perception by the machine. In the end, students should become able to think of the meaning of studying this connection and the way to develop it. In the first half of the course, students have lectures and read the literature in order to check the basics of this connection. In the second half, each student chooses a set of photos, poses questions about them, researches and makes a report.
1 | イントロダクション |
2 | 『映像と身体』の論考を読む |
3 | 『映像と身体』の論考を読む |
4 | 『映像と身体』の論考を読む |
5 | 映像身体学の基礎 |
6 | 写真を観るということ――映像身体学を実践する(1) |
7 | 写真を観るということ――映像身体学を実践する(2) |
8 | 写真集についての報告に向けて――調査の仕方(1) |
9 | 写真集についての報告に向けて――調査の仕方(2) |
10 | 写真集についての報告に向けて――写真と言葉について考える |
11 | 学生による報告 |
12 | 学生による報告 |
13 | 学生による報告 |
14 | まとめ――映像身体学の意義 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献・一年次必修テクスト:前田英樹・江川隆男「何を映像身体学と呼ぶのか」、ならびに宇野邦一「映像と身体の学へ」・前田英樹「身体から機械映像へ」(『映像と身体』(せりか書房、2008年)所収)を繰り返しよむこと。文献は配布する。また、授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 口頭発表(30%) 授業に取り組む姿勢(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜、紹介する。 |
<映像身体学〉とは、映像と身体という問題系を通して、ひとりひとりが自らの問いをたてて回答していくための学びであり、思考の領域です。そのような〈映像身体学〉に向かうために、学問的基礎と展開の方法とを身につけることを目指します。
The theory of image and embodiment is a field of thought and a discipline in which everyone asks and answers questions on the problematic topics of image and body. In order to approach this theory of image and embodiment, students learn the academic basics and development methods.
具体的な写真映像を取り上げ、カメラという機械が生み出す機械映像と人間の身体との連関について議論し学んでいきます。最終的には、この連関を学ぶことにどのような意義があり、それを各人がどのように展開していけるのかを思考できるように学んでいきます。授業は、前半では、この連関の基礎を確認するために講義と文献講読とをおこない、後半では、学生各自が写真集を選び、それについて問いを立てて、調査、報告をおこなってもらいます。
With specific images as examples, students learn and discuss the connection between human body and machine vision, the perception by the machine. In the end, students should become able to think of the meaning of studying this connection and the way to develop it. In the first half of the course, students have lectures and read the literature in order to check the basics of this connection. In the second half, each student chooses a set of photos, poses questions about them, researches and makes a report.
1 | イントロダクション |
2 | 『映像と身体』の論考を読む |
3 | 『映像と身体』の論考を読む |
4 | 『映像と身体』の論考を読む |
5 | 映像身体学の基礎 |
6 | 写真を観るということ――映像身体学を実践する(1) |
7 | 写真を観るということ――映像身体学を実践する(2) |
8 | 写真集についての報告に向けて――調査の仕方(1) |
9 | 写真集についての報告に向けて――調査の仕方(2) |
10 | 写真集についての報告に向けて――写真と言葉について考える |
11 | 学生による報告 |
12 | 学生による報告 |
13 | 学生による報告 |
14 | まとめ――映像身体学の意義 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献・一年次必修テクスト:前田英樹・江川隆男「何を映像身体学と呼ぶのか」、ならびに宇野邦一「映像と身体の学へ」・前田英樹「身体から機械映像へ」(『映像と身体』(せりか書房、2008年)所収)を繰り返しよむこと。文献は配布する。また、授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 口頭発表(30%) 授業に取り組む姿勢(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜、紹介する。 |