日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN459/HN459HN459 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
踊る身体の分析/身体を動かすものは何か? |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・N321/Wed.3・N321 Wed.3・N321 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN459 |
Key terms will be the basis for analyzing performing arts, with particular focus on the body and corporeality, to deepen understanding. Students will learn the theories and methods of dance and performance studies.
In this class we will analyze examples of dance and performance by applying concepts that are important in thinking about contemporary performing arts. Students will deepen their thinking about the elements that constitute the dancing body (e.g. gravity, gesture and mass), artist strategies (e.g. citation, task and lecture performance) and the relationship between performance and technology apparent in each era.
The class will primarily be in lecture format, but students will be asked to participate in discussions.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ダンスを中心とするパフォーミング・アーツを、特に身体に注目しながら、いくつかのキータームに基づいて分析しより深く理解する。そのプロセスを通して、舞踊研究やパフォーマンス研究の理論や手法を身につける。
Key terms will be the basis for analyzing performing arts, with particular focus on the body and corporeality, to deepen understanding. Students will learn the theories and methods of dance and performance studies.
本講義は、昨今のパフォーミング・アーツを考察する際に鍵となるコンセプトに沿って、いくつかの事例の分析を試みる。踊る身体を構成する要素(重力・身振り・群舞など)のほか、アーティストが用いた戦略(引用・タスク・レクチャー形式など)、またそれらが上演される時代ごとに登場するテクノロジーとの関連を検討する。
基本的には講義形式で進める予定であるが、議論には積極的な参加が求められる。
In this class we will analyze examples of dance and performance by applying concepts that are important in thinking about contemporary performing arts. Students will deepen their thinking about the elements that constitute the dancing body (e.g. gravity, gesture and mass), artist strategies (e.g. citation, task and lecture performance) and the relationship between performance and technology apparent in each era.
The class will primarily be in lecture format, but students will be asked to participate in discussions.
1 | イントロダクション |
2 | 「動き」の分析 |
3 | 重力 |
4 | 群舞 |
5 | 身体の現前性 |
6 | オリジナルと再現/再解釈 |
7 | 引用 |
8 | タスク |
9 | ゲスト講師との対話 |
10 | サイトスペシフィック・パフォーマンス |
11 | レクチャー・パフォーマンス |
12 | 観客参加 |
13 | テクノロジー |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で紹介した文献には目を通しておくこと。また必修とはしませんが、できる限り様々な公演や展覧会に足を運ぶことを勧めます。授業内でも適宜公演情報等を紹介する予定です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業への取り組み(出席状況およびリアクションペーパー)(40%) |
備考 (Notes) | ||
3分の2以上の出席をしていない場合は、単位修得不可とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jens Richard Giersdorf and Utian Wong | The Routledge Dance Studies Reader (Third Edition) | Routledge | 2019 | 9781138088719 |
2 | エリカ・フィッシャー=リヒテ | パフォーマンスの美学 | 論創社 | 2009 | 9784846003289 |
ゲスト講師の都合により、授業スケジュールが前後する可能性があります。