日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN461/HN461HN461 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1・N311/Tue.1・N311 Tue.1・N311 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN461 |
The course will focus mainly on broad technologies since the modern era and consider the relationship between the technologies and human's bodies, vision, and other aspects of human condition. According to this examination, students will acquire historical and relative viewpoints about the technological environment and the dominant value and worldview of the time.
Humans and the world they recognize are mediated by broad objects, instruments and technologies, which also condition individuals' actions and recognition. However, mediacy is not often recognized in everyday life. The course will focus mainly on broad technologies since the modern era and examine 1. how individuals' bodies, gestures and sense of vision have been conditioned by the technologies, the technological environment and the social formation that include them, and 2. how individuals' bodies related to the technologies and the environment are assembled in the social formation, touching on the concept of "governmentality" and "control". The films and animations that are helpful to this examination also will be introduced.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業では、主に近代以降の広義の技術を取り上げながら、技術と個人の身体や視覚のあり方などとの関係を考える。これを通じて、自らの時代における技術的環境や支配的な価値観、世界の見方を歴史的、相対的に思考する視座を獲得する。
The course will focus mainly on broad technologies since the modern era and consider the relationship between the technologies and human's bodies, vision, and other aspects of human condition. According to this examination, students will acquire historical and relative viewpoints about the technological environment and the dominant value and worldview of the time.
人と人が認識する世界の間は、様々な物や道具、技術によって媒介されており、これらによって個人の行動や認識は条件付けられてもいる。しかし、その媒介性は日常においてあまり意識されない。この授業では、主に近代以降の広義の技術を取り上げながら、①個人の身体や身振り、視覚などがいかに技術や技術的な環境、またそれらを含む社会的な編成によって条件付けられてきたか、②個人の身体が、いかに技術や技術的環境と関係しながら社会的な編成の中に配置されるかを、「統治」、「管理」といった観点にも触れながら考える。また、これらを考える上で参考になる映画やアニメーションにも適宜触れる予定。
Humans and the world they recognize are mediated by broad objects, instruments and technologies, which also condition individuals' actions and recognition. However, mediacy is not often recognized in everyday life. The course will focus mainly on broad technologies since the modern era and examine 1. how individuals' bodies, gestures and sense of vision have been conditioned by the technologies, the technological environment and the social formation that include them, and 2. how individuals' bodies related to the technologies and the environment are assembled in the social formation, touching on the concept of "governmentality" and "control". The films and animations that are helpful to this examination also will be introduced.
1 | イントロダクション |
2 | 出版技術と国家 |
3 | 塔型のメディアと規律訓練 |
4 | カメラ・オブスクラ |
5 | 写真技術 |
6 | ステレオスコープと哲学玩具 |
7 | 鉄道 |
8 | 映画と映画館 |
9 | テレビ |
10 | VHSと映像視聴のモード |
11 | 「メディウム」と憑依 |
12 | ニューメディア |
13 | インターネットとプラットフォーム |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容を復習する。最終レポートに向けた調査、文献の講読、まとめ。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(各回の提出物など)(10%) 小レポート①(25%) 小レポート②(25%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
レポート全て提出、3/4以上の出席で成績評価の対象となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
各回の内容に変更が生じる可能性がある。