日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN502/HN502HN502 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1・N852/Thu.1・N852 Thu.1・N852 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN502 |
Focusing on the concept of “animation and body ,” this course will overview the history of animation, primarily in the United States and Japan. While gaining basic knowledge of the history of animation, students will also deepen their understanding of the relationships among animation images, animation history, and the body.
The course will mainly overview the history of animation in the United States, focusing on the body, and, from there, explore the history of animation in Japan. The body in animation can refer to a variety of bodies, from the body of the characters expressed in the animation to the body of the creator making the animation as well as the bodies of the audience watching the animation. In this course, we will trace the history of animation through (1) focusing on analyzing how the body is represented through images in animation, (2) the relationship between the body of the creator making the animation with the images, and (3) the relationship between the animation and the people in the audience who watch it. Although the course will focus primarily on animation, it will also reference live-action film and its history as necessary.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「アニメーションと身体」をキーワードに、主にアメリカと日本におけるアニメーションの歴史を概観する。アニメーション史の基礎知識を身につけると同時に、アニメーションの映像、歴史と身体の関係について理解を深める。
Focusing on the concept of “animation and body ,” this course will overview the history of animation, primarily in the United States and Japan. While gaining basic knowledge of the history of animation, students will also deepen their understanding of the relationships among animation images, animation history, and the body.
主にアメリカのアニメーション史を身体に焦点化しながら概観し、派生的に日本のアニメーション史についても講じる。アニメーションにおける身体には、映像に映るキャラクターの身体はもとより、アニメーションを描く身体、アニメーションを見る観客の身体など、様々ありえる。本講義では、①アニメーション映像において身体がどのように表象されてきたかを中心に、②アニメーションを作る身体と映像の関係と③アニメーション映像とそれを見る観客の関係にも触れながら、アニメーションの歴史をたどる。なお、アニメーションを中心に扱うが、必要に応じて実写映画やその歴史にも触れる。
The course will mainly overview the history of animation in the United States, focusing on the body, and, from there, explore the history of animation in Japan. The body in animation can refer to a variety of bodies, from the body of the characters expressed in the animation to the body of the creator making the animation as well as the bodies of the audience watching the animation. In this course, we will trace the history of animation through (1) focusing on analyzing how the body is represented through images in animation, (2) the relationship between the body of the creator making the animation with the images, and (3) the relationship between the animation and the people in the audience who watch it. Although the course will focus primarily on animation, it will also reference live-action film and its history as necessary.
1 | イントロダクション |
2 | パフォーマンスとしての描くこと、トリックとしての動くこと |
3 | サイレント期のアニメーションと描かれる身体 |
4 | カートゥーン的な身体 |
5 | トレースされる身体とその動き |
6 | 音声と動きの同期 |
7 | アニメーションにおける「性」と「人種」 |
8 | 可変的な身体 |
9 | アニメーションと見世物、描く身体の痕跡 |
10 | 部分化された身体 |
11 | 静止と痙攣的な動き |
12 | 日本の国策アニメーションと「生身」の身体 |
13 | 3DCGIとセル・イメージ |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の内容の復習。
授業内で紹介された映像の視聴。
参考文献の講読。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(各回の提出物など)(10%) 小レポート(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
レポート全て提出、3/4以上の出席で成績評価の対象となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
授業内ではカラー映画、音声付き映画だけでなく、白黒の映画やサイレント映画も多く取り扱います。