日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA281/IA281IA281 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
コミュニティをめぐるWHY,HOW,NOW |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・N331/Fri.4・N331 Fri.4・N331 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IA281 |
Why do we want to be part of a “Community”? What is the history of this? What is “Community Peace”? What are the issues around this? Without taking our community for granted, we consider the significance and topics of community from a fresh perspective.
What is the condition or state that is implied by the word “peace” as used in everyday language? If there is no war or conflict, does that mean that peace exists? Why do we want peace in a community? Why do we need a community anyway? From these point s of view, we first consider “community peace” through examination of changes in the view of the community in Japan. Second, we consider the current situation and issues of the community with specific examples related to globalization, security, exclusion, discrimination and so on.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
なぜ,「コミュニティ」が求められるのか。そこには,いかなる歴史があるのか。「コミュニティ平和」とは何で,どのような問題があるのか。コミュニティを絶対的に良いもの・必要なものと自明視せずに,「コミュニティの意義と課題」を改めて考える。
Why do we want to be part of a “Community”? What is the history of this? What is “Community Peace”? What are the issues around this? Without taking our community for granted, we consider the significance and topics of community from a fresh perspective.
日常語でもある「平和」という言葉で,どのような状態を思い浮かべるだろうか。戦争がなければ平和なのか。なぜ,「コミュニティ」における「平和」なのか。どうして,そもそも我々は「コミュニティ」を求めるのか。このような関心から,第一に,日本におけるコミュニティ観の変遷を概観することを通じて,「コミュニティ平和」を多角的に考えていく。第二に,グローバル化,安全,安心,排除,差別といったことに関連する具体例をとりあげ,コミュニティの現状と課題について考える。
What is the condition or state that is implied by the word “peace” as used in everyday language? If there is no war or conflict, does that mean that peace exists? Why do we want peace in a community? Why do we need a community anyway? From these point s of view, we first consider “community peace” through examination of changes in the view of the community in Japan. Second, we consider the current situation and issues of the community with specific examples related to globalization, security, exclusion, discrimination and so on.
1 | イントロダクション |
2 | コミュニティ希求の歴史 |
3 | 個人化 |
4 | 平和学の基礎 |
5 | グローバル化 |
6 | グローバル化 |
7 | コミュニティ平和という考え方 |
8 | 事例から考える「コミュニティ平和」:安心・安全とコミュニティ |
9 | 事例から考える「コミュニティ平和」:安心・安全とコミュニティ |
10 | 事例から考える「コミュニティ平和」:安心・安全とコミュニティ |
11 | 事例から考える「コミュニティ平和」:排除と差別 |
12 | 事例から考える「コミュニティ平和」:排除と差別 |
13 | その他の事例 |
14 | まとめ |
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 85 | |
平常点 (In-class Points) | 15 |
リアクションペーパーと授業への姿勢(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介する。 |
空き時間を埋めるためではなく,興味を持って履修する受講者を求める。写真や図,身近な具体例を扱いながら初学者にもわかりやすい授業となるよう努めるが,授業態度には厳しくする。私語や睡眠などは厳禁の授業なので(平常点に反映される場合がある),そのことを自覚(理解して賛同)したうえで履修すること。なお,授業の順番や内容を多少変更する可能性がある。