日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
福祉学科必修科目 2023年度以降入学者対象 |
Students make use of fundamental learning skills acquired from university in Basic Seminar to learn about the various activities being developed in the practice of social welfare. This forms the basis for future studies in the Department of Social Work.
1) Classes 1 to 2 are conducted in a basic seminar class.
By sharing volunteer experiences during summer vacation assigned in Basic Seminar, students will understand the meaning and method of learning in the field.
2) Classes 3 to 13 are conducted as joint classes.
3) In Class 3, students learn about course structure and academic learning methods.
4) In Classes 3 to 13, full-time teachers of Department of Social Work lecture on their area of specialization.
5) Class 14 is a summary of the course in Basic Seminar.
1 | 夏季休暇中に実施した課題の共有 |
2 | 夏季休暇中に実施した課題の共有 |
3 | 福祉学科4年間での学びの体系・方法の理解 福祉学科専任教員による講義 |
4 | 福祉学科専任教員による講義 |
5 | 福祉学科専任教員による講義 |
6 | 福祉学科専任教員による講義 |
7 | 福祉学科専任教員による講義 |
8 | 福祉学科専任教員による講義 |
9 | 福祉学科専任教員による講義 |
10 | 福祉学科専任教員による講義 |
11 | 福祉学科専任教員による講義 |
12 | 福祉学科専任教員による講義 |
13 | 福祉学科専任教員による講義 |
14 | まとめ:学びの展開に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
大学生の学びを理解するため, 授業時間以外の自己学習を行うこと。 内容は担当教員がそれぞれ指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席・参加状況 (出席, リアクションペーパーや小レポート)(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、適宜資料配布等を行う。 |
基礎演習で身に付けた大学での学び方の基本的なスキルを活かし、社会福祉の実践現場で展開されている多様な活動について学び、今後、福祉学科で学習するための基盤を形成する。
Students make use of fundamental learning skills acquired from university in Basic Seminar to learn about the various activities being developed in the practice of social welfare. This forms the basis for future studies in the Department of Social Work.
1)第1回・2回の授業は、基礎演習クラスで実施する。
基礎演習で課された夏季休暇中の課題をクラス内で共有することにより、フィールドで学ぶ意味や方法を理解する。
2)第3回から13回までの授業は合同クラスで実施する。
3)第3回では、履修の仕組みや学びの方法につき習得する。
4)第3回から13回までの授業は福祉学科専任教員が専門分野について講義する。
5)第14回にまとめを基礎演習のクラスにて行う。
1) Classes 1 to 2 are conducted in a basic seminar class.
By sharing volunteer experiences during summer vacation assigned in Basic Seminar, students will understand the meaning and method of learning in the field.
2) Classes 3 to 13 are conducted as joint classes.
3) In Class 3, students learn about course structure and academic learning methods.
4) In Classes 3 to 13, full-time teachers of Department of Social Work lecture on their area of specialization.
5) Class 14 is a summary of the course in Basic Seminar.
1 | 夏季休暇中に実施した課題の共有 |
2 | 夏季休暇中に実施した課題の共有 |
3 | 福祉学科4年間での学びの体系・方法の理解 福祉学科専任教員による講義 |
4 | 福祉学科専任教員による講義 |
5 | 福祉学科専任教員による講義 |
6 | 福祉学科専任教員による講義 |
7 | 福祉学科専任教員による講義 |
8 | 福祉学科専任教員による講義 |
9 | 福祉学科専任教員による講義 |
10 | 福祉学科専任教員による講義 |
11 | 福祉学科専任教員による講義 |
12 | 福祉学科専任教員による講義 |
13 | 福祉学科専任教員による講義 |
14 | まとめ:学びの展開に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
大学生の学びを理解するため, 授業時間以外の自己学習を行うこと。 内容は担当教員がそれぞれ指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席・参加状況 (出席, リアクションペーパーや小レポート)(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、適宜資料配布等を行う。 |