日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Community and Human Services
Course Code IB106
Theme・Subtitle 多様な在り方を相互に認め合える「共生社会の実現」に向けて,私たちが今すべきことは何かを考える


Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

Understand the contemporary significance of the origins and development process of Normalization.
Consider the practices and issues for realizing the symbiotic society that today's society is aiming for.

【Course Contents】

Introduces and considers the perspective of the symbiosis principle, which is the background of Normalization.
Towards the realization of a symbiotic society based on the concept of Normalization in the community (regional society), we will learn and discuss social issues and cultural welfare relations from guest speakers and videos that are working on social welfare activities today.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 「ノーマライゼーション論」を学ぶ意義・オリエンテーション
2 スウェーデンにおける1946年のノーマライゼーション原理の誕生
3 バンク-ミケルセンの生涯とノーマライゼーション原理
4 ニィリエのノーマライゼーション原理(8つの側面と構造化された共生原理)
5 ヴォルフェンスベルガーのノーマライゼーション原理(北米における展開とソーシャルロールバロリゼーション)
6 諸外国におけるノーマライゼーション原理の具現化に向けた展開について考える
7 日本におけるノーマライゼーションを阻害してきた社会構造と矛盾①(ハンセン病と優生思想)
8 日本におけるノーマライゼーションを阻害してきた社会構造と矛盾②(福祉の社会資源建設反対運動)
9 ノーマライゼーション理念と障害者福祉
10 障害者権利条約を巡るノーマライゼーション理念実現に向けた動き
11 ノーマライゼーション理念実現化へのアプローチ(インクルーシブ教育)
12 ノーマライゼーション理念実現化へのアプローチ(合理的配慮と就労)
13 ノーマライゼーション理念実現化へのアプローチ(芸術・スポーツ)
14 まとめ: 共生社会に向けてノーマライゼーション理念が問いかけること

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

必要に応じて適宜課題を指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎授業におけるリアクションペーパーへの記入内容(70%)
最終レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必要な教材のプリント等がある場合には配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ベンクト・ニィリエ 『ノーマライゼーションの原理ー普遍化と社会変革を求めて』 現代書館 2005 4768434444
2 花村春樹 『「ノーマライゼーションの父」N・E・バンクミケルセン』 ミネルヴァ書房 2007 4623029471
3 結城俊哉 『共に生きるための障害福祉学入門』 大月書店 2018 4272412396
4 シュラミット・レイモン 『コミュニティケアを超えてー ノーマリゼーションと統合の実践』 雄山閣出版 1995 4639013191
5 ヴォルフェンスベルガー 『ノーマリゼーション−社会福祉サービスの本質ー』 学苑社 1982 4761482109
6 エミリー・シャンプノワ 『アール・ブリュット』 白水社 2019 4560510296
7 キーロン・スミス 『ダウン症をめぐる政治―誰もが排除されない社会へ向けて』 明石書店 2018 4750347132
その他 (Others)
その他、講義の進度にあわせて適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

パワーポイントを使用した講義形式を中心とするが、ゲストスピーカーによる講義、映像視聴も取り入れる。
授業では意見の問い掛けや感想を求める予定なので、積極的な受講態度が期待される。

【注意事項 / Notice】