日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB398/IB398IB398 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・N313/Tue.2・N313 Tue.2・N313 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
2021年度~2022年度入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IB398 |
With a focus on social work practice developed on a regional basis, the course aims to deepen students' understanding of practical and effective social work theories and methods to respond to increasingly diverse and complex issues.
In addition, students will study specific case studies related to support relationships with people in need, development strategies for social resources, and comprehensive and integrated social work support, with the goal of acquiring the significance of case analysis and multifaceted perspectives.
After confirming the basic matters related to the formation of social work helping relationships, students will understand specific social work practice cases through short case studies and audiovisual materials. The course integrates theory and methodology, while developing creative ways for students to think about the points of focus and key points of support on their own.
In addition, I plan to invite guest speakers and provide opportunities to learn about the actual situation in the field where social work practice is developed.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
地域を基盤として展開されるソーシャルワーク実践を主軸に置き、多様化・複雑化する課題に対応するため、実践的かつ効果的なソーシャルワークの理論と方法の理解を深める。
また、支援を要する人々との援助関係や社会資源の開発方策、ソーシャルワークの総合的かつ包括的支援に関する具体的事例を学び、事例分析の意義や多角的視点を獲得することを目標とする。
With a focus on social work practice developed on a regional basis, the course aims to deepen students' understanding of practical and effective social work theories and methods to respond to increasingly diverse and complex issues.
In addition, students will study specific case studies related to support relationships with people in need, development strategies for social resources, and comprehensive and integrated social work support, with the goal of acquiring the significance of case analysis and multifaceted perspectives.
ソーシャルワークの援助関係の形成に関わる基本事項を確認した上で、具体的なソーシャルワーク実践事例について、ショートケーススタディや視聴覚教材を通じて理解する。受講者が、支援の着眼点やポイントとなる事項を自ら考えられるよう創意工夫をしつつ、理論と方法論を統合して学ぶ授業を展開する。
さらに、ゲストスピーカーを招請し、ソーシャルワーク実践が展開される現場の実情を学ぶ機会を設定する予定である。
After confirming the basic matters related to the formation of social work helping relationships, students will understand specific social work practice cases through short case studies and audiovisual materials. The course integrates theory and methodology, while developing creative ways for students to think about the points of focus and key points of support on their own.
In addition, I plan to invite guest speakers and provide opportunities to learn about the actual situation in the field where social work practice is developed.
1 | オリエンテーション:支援を要する人々とソーシャルワークの固有性 |
2 | 人と環境の理解:環境への介入とシステムの理解 |
3 | ソーシャルワークの歴史と自己覚知/他者理解 |
4 | 人生の最終段階における個別支援計画とカンファレンス |
5 | アウトリーチの効果と課題:ひきこもりと8050問題を巡って |
6 | 支援者の「権限」と利用者との関係性 |
7 | 地域を基盤としたソーシャルワークと災害時支援 |
8 | 地域コンフリクトとコーディネーション |
9 | 社会資源の活用・開発とソーシャルアクション |
10 | 事例分析:「支援困難事例」を巡る諸問題 |
11 | 地域福祉実践のプロセスと課題 |
12 | 地域におけるソーシャルサポートネットワーク |
13 | 組織において人を育てるスーパービジョンの役割 |
14 | 利用者の主体性を引き出す支援と当事者研究 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回授業において、全回の講義予定を説明するので、それに従い、予習・復習を心掛けられたい。
なお、次回までに調べておくべき課題や授業時間外学習のために使用する参考文献等について、授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパーの内容(30%) 中間レポート(35%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特に指定せず、毎回資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 坂本いづみ 他 | 脱「いい子」のソーシャルワーク:反抑圧的な実践と理論 | 現代書館 | 2021 | 9784768435823 |