日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Community and Human Services
Course Code lottery registration
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
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Credits 2
Course Number CMC2000
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2023年度以降入学者対象
同一内容2時限開講(1時限のみ履修可)
人数制限80名
他学科生履修不可

【Course Objectives】

・Ability to ask questions, set hypotheses, plan and conduct surveys.
・Ability to create questionnaires, with consideration of question sentences and options.
・Ability to properly input and aggregate survey data.

[Social Researcher]
This subject is equivalent to Social Researcher Certification Course B. It is preferred for students to have already taken Methods of Social Research, Course A, or to be taking simultaneously.

【Course Contents】

While acquiring the basics of social research, students will learn in a practical training format, the processes from planning and implementation of research, to data collection and analysis. In this class, the purpose is to acquire the related processes of social surveying, with one part of the lecture consisting of the basic methods of both hypothesis generation and hypothesis verification type survey types, and another part where small-scale survey practicals are conducted, inside the class / university.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション──実習の構成・見取り図
2 社会調査の企画と設計(1)──仮説生成型と仮説検証型、統計的研究と事例研究
3 社会調査の企画と設計(2)──問い、概念、変数、仮説
4 社会調査の企画と設計(3)──問題関心の設定
5 社会調査の企画と設計(4)──リサーチ・クエスチョンの設定
6 仮説生成型調査(1)──観察とフィールドノートの作成
7 仮説生成型調査(2)──理論仮説の生成
8 仮説検証型調査(1)──サーベイ、統計的研究、サンプリング
9 仮説検証型調査(2)──仮説、質問項目、調査票の作成
10 仮説検証型調査(3)──プリテスト、調査票の検討と完成
11 仮説検証型調査(4)──調査票調査の実施と回収
12 仮説検証型調査(5)──調査データの整理・入力
13 仮説検証型調査(6)──データの集計(単純集計、度数分布、2変数のクロス集計表)
14 まとめ・レポート提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業中に指示された作業が時間内に終わらなかった場合には、翌週までに進めてくること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への実質的な参加(20%)
授業内での課題(40%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定せず、授業では配付資料を使用する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大谷信介・他 新・社会調査へのアプローチ ミネルヴァ書房 2013 9784623066544
2 佐藤郁哉 フィールドワーク 増訂版 新曜社 2006 9784788510302

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

グループ学習を中心とするため、出席はもちろん、授業への積極的な参加が求められる。課題説明やデータ入力・集計などを行う重要な回を欠席した場合、単位取得は難しい。
受講生の要望や問題関心、リアクションペーパーの内容に応じて、受講生と相談の上で授業内容を変更することがある。

【注意事項 / Notice】