日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC280/IC280IC280 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
Understanding the characteristics and actual processes of various methods of qualitative research, and to acquire the ability to plan and conduct independent research.
- To acquire the necessary attitude and poise necessary to conduct qualitative surveys, and to be able to build relationships of trust in the location when conducting future fieldwork.
[Social Researcher]
This course is Methods of Social Research F. It is preferred, but not a requirement to have completed Subject A, “Methods of Social Research”. Students who have selected a qualitative research class in Subject G, “Practice in Social Research" must take this course.
This class provides general knowledge about qualitative research to students who have already learned the basics of social research. In this lecture, we will explain the fundamentals of qualitative research, history, points of caution and ethics, as well as present various methods and their practical examples, focusing on observation, document analysis, and interviews. Through lectures, the aim is for students to acquire the ability to utilize qualitative research in future investigations and practice.
1 | イントロダクション――授業の構成・見取り図 |
2 | 質的調査のさまざまな方法と歴史 |
3 | 質的調査の注意点と倫理 |
4 | 観察(1)──非関与型観察、低関与型観察 |
5 | 観察(2)──フィールドノーツ |
6 | 観察(3)──参与観察 |
7 | 事例研究の特徴――信頼性/妥当性、代表性/比較可能性 |
8 | ドキュメント分析(1)──歴史学的アプローチ |
9 | ドキュメント分析(2)──内容分析 |
10 | インタビュー(1)──構造化・半構造化・非構造化 |
11 | インタビュー(2)──実証主義/構築主義 |
12 | インタビュー(3)──生活史、ライフストーリー、ライフヒストリー |
13 | 質的コーディングからモノグラフの作成へ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業の最後に次回までの準備内容を提示するので、予習をして授業に臨むこと。授業後は、配布資料を読み返し、復習し、疑問点については、参考文献などで調べること。必要に応じて、担当教員との面談を設定して質問すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 中間レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、授業では配付資料を使用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤郁哉 | フィールドワーク──書を持って街へ出よう 増訂版 | 新曜社 | 2006 | 9784788510302 |
2 | 岸政彦・他 | 質的社会調査の方法 | 有斐閣 | 2016 | 9784641150379 |
インタビュー調査等具体的な質的調査の手法を学ぶ回は、グループワークやペアワークを行うため、出席はもちろん、授業への積極的な参加が求められる。
受講生の要望や問題関心、リアクションペーパーの内容に応じて、受講生と相談の上で授業内容を変更することがある。
質的調査を通じて、話の聴き方や解釈の仕方を身につけることは、学問的な探求だけでなく、日常生活の人間関係にも活かされていく側面がある。本授業において、質的調査の方法論に関する議論を交わすことは、大学卒業後の人生において、それぞれが「自分らしく生きる」ためにはどうしたらよいかを考えていくことにもつながる。質的調査の方法論に関心を向け、質的調査や日々の日常生活における人間関係や生き様を考えたいと思う受講生を歓迎する。
・質的調査の様々な方法の特徴と実際のプロセスを理解し、自身で調査を立案・実施できる能力を身につけること。
・質的調査を行う上で必要な心構えと姿勢を身につけ、将来的にフィールドワークを行う際に、現場との信頼関係を築けるようになること。
【社会調査士】
本科目は社会調査士F科目である。A科目「社会調査入門」(2023年度以降入学者対象)・「社会調査法」(2022年度以前入学者対象)を履修済であることが望ましいが、必須ではない。なおG科目「社会調査実習」で質的調査クラスを選択する場合には、必ず履修すること。
Understanding the characteristics and actual processes of various methods of qualitative research, and to acquire the ability to plan and conduct independent research.
- To acquire the necessary attitude and poise necessary to conduct qualitative surveys, and to be able to build relationships of trust in the location when conducting future fieldwork.
[Social Researcher]
This course is Methods of Social Research F. It is preferred, but not a requirement to have completed Subject A, “Methods of Social Research”. Students who have selected a qualitative research class in Subject G, “Practice in Social Research" must take this course.
本授業では、社会調査の基本的事項をすでに学んだ学生を対象に、質的調査に関する全般的な知識を解説する。講義のなかでは、質的調査に関する基本的事項、歴史、注意点と倫理について説明し、観察、ドキュメント分析、インタビューを中心に様々な方法とその実践例を提示する。講義を通じて、今後の調査や実践に質的調査を生かしてくための能力を身につけることを目的とする。
This class provides general knowledge about qualitative research to students who have already learned the basics of social research. In this lecture, we will explain the fundamentals of qualitative research, history, points of caution and ethics, as well as present various methods and their practical examples, focusing on observation, document analysis, and interviews. Through lectures, the aim is for students to acquire the ability to utilize qualitative research in future investigations and practice.
1 | イントロダクション――授業の構成・見取り図 |
2 | 質的調査のさまざまな方法と歴史 |
3 | 質的調査の注意点と倫理 |
4 | 観察(1)──非関与型観察、低関与型観察 |
5 | 観察(2)──フィールドノーツ |
6 | 観察(3)──参与観察 |
7 | 事例研究の特徴――信頼性/妥当性、代表性/比較可能性 |
8 | ドキュメント分析(1)──歴史学的アプローチ |
9 | ドキュメント分析(2)──内容分析 |
10 | インタビュー(1)──構造化・半構造化・非構造化 |
11 | インタビュー(2)──実証主義/構築主義 |
12 | インタビュー(3)──生活史、ライフストーリー、ライフヒストリー |
13 | 質的コーディングからモノグラフの作成へ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業の最後に次回までの準備内容を提示するので、予習をして授業に臨むこと。授業後は、配布資料を読み返し、復習し、疑問点については、参考文献などで調べること。必要に応じて、担当教員との面談を設定して質問すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 中間レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特に指定せず、授業では配付資料を使用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 佐藤郁哉 | フィールドワーク──書を持って街へ出よう 増訂版 | 新曜社 | 2006 | 9784788510302 |
2 | 岸政彦・他 | 質的社会調査の方法 | 有斐閣 | 2016 | 9784641150379 |
インタビュー調査等具体的な質的調査の手法を学ぶ回は、グループワークやペアワークを行うため、出席はもちろん、授業への積極的な参加が求められる。
受講生の要望や問題関心、リアクションペーパーの内容に応じて、受講生と相談の上で授業内容を変更することがある。
質的調査を通じて、話の聴き方や解釈の仕方を身につけることは、学問的な探求だけでなく、日常生活の人間関係にも活かされていく側面がある。本授業において、質的調査の方法論に関する議論を交わすことは、大学卒業後の人生において、それぞれが「自分らしく生きる」ためにはどうしたらよいかを考えていくことにもつながる。質的調査の方法論に関心を向け、質的調査や日々の日常生活における人間関係や生き様を考えたいと思う受講生を歓迎する。