日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC313/IC313IC313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ケーススタディから学ぶコミュニティ・ビジネス |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・N313/Wed.1・N313 Wed.1・N313 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IC313 |
1) Understanding the historical background and social significance of community businesses.
2) Deciphering the essential elements and conditions of community business from case studies.
3) Based on the case studies, developing a business plan for community business.
In recent years, "community businesses," which are established through face-to-face relationships, have been attracting attention as a method to solve public regional issues that cannot be adequately addressed by existing social and economic systems. In this class, students will learn about the historical background of the emergence of community business and its social significance, then gain a concrete understanding of how business works through several practical examples in rural and metropolitan areas, and finally, learn about community business interactively by drawing up their own business plans and receiving feedback.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1)コミュニティ・ビジネスが注目されるようになった時代的背景や社会的意義について理解できるようになること。
2)ケーススタディに内在するコミュニティ・ビジネスの本質的な要素や条件を読み解けるようになること。
3)ケーススタディを踏まえて,自らコミュニティ・ビジネスの事業計画を立案できるようになること。
1) Understanding the historical background and social significance of community businesses.
2) Deciphering the essential elements and conditions of community business from case studies.
3) Based on the case studies, developing a business plan for community business.
近年,既存の社会や経済のシステムでは十分に対応できない公共的な地域課題を解決する手法として,顔の見える関係のなかで成立する「コミュニティ・ビジネス」が注目を集めています。この授業では,コミュニティ・ビジネスが台頭した時代的背景やその社会的意義を整理した上で,農山村地域と大都市地域におけるいくつかの実践例からビジネスの仕組みを具体的に理解し,最後に自らも事業計画を立案してフィードバックを受けることで,双方向的にコミュニティ・ビジネスを学ぶことをめざします。
In recent years, "community businesses," which are established through face-to-face relationships, have been attracting attention as a method to solve public regional issues that cannot be adequately addressed by existing social and economic systems. In this class, students will learn about the historical background of the emergence of community business and its social significance, then gain a concrete understanding of how business works through several practical examples in rural and metropolitan areas, and finally, learn about community business interactively by drawing up their own business plans and receiving feedback.
1 | コミュニティ・ビジネスとは何か──定義と活動領域 |
2 | コミュニティ・ビジネスの時代的背景──地方財政・新しい公共・地方創生 |
3 | コミュニティ・ビジネスの組織と目的──NPOと社会的企業 |
4 | 農山村地域のコミュニティ・ビジネス──共助の縮小と地域活性化 |
5 | 農山村地域のケーススタディ(1) |
6 | 農山村地域のケーススタディ(2) |
7 | 農山村地域のケーススタディ(3) |
8 | 大都市地域のコミュニティ・ビジネス──自立型経済と新しい社会セクターの出現 |
9 | 大都市地域のケーススタディ(1) |
10 | 大都市地域のケーススタディ(2) |
11 | 事業計画書の立案(1)──ミッションの定義とビジネスモデル |
12 | 事業計画書の立案(2)──資金調達とマーケティング |
13 | 事業計画書のフィードバック |
14 | まとめ──コミュニティ・ビジネスと地域の持続可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習として,講義で紹介した事例についてウェブや関連文献を利用して情報を整理し,事業計画書の作成に役立てること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
ゲスト講師回のリアクションペーパーの提出など(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定の教科書を使うことはありません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の進行にあわせて適宜紹介します。 |
数回はゲスト講師による講義があります。なお,ゲスト講師の都合で講義の順序や内容が変更になることがあります。