日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Community and Human Services
Course Code IC328
Theme・Subtitle リノベーションによるパブリックデザイン~既存の資源(廃校・空き家・公園・道路・まち全体・まちの余白)を使ってまちを変える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

Learn the meaning and examples of creating public spaces as gathering places by using various resources in the town (closed schools, empty houses and stores, parks, public baths, shopping streets, streets, etc.) and the entire town. Learn the concept of town use, renovation, area renovation, town play and public design, the theory and history of space (use).

【Course Contents】

This class is taught by faculty members of the Department of Community Development.
Consider the possibilities of buildings, spaces, and places. Various resources in the town, sometimes regarded as negative resources (closed schools, vacant houses, vacant stores, parks that are rarely used), roads and waterfronts that you usually pass, and even the "whole town" can be used or renovated. So, is it possible to transform a mere building, space, place, or outside into a public space where people gather? Is it possible to tackle social problems by gradually changing the town, starting with familiar places and buildings? Through this interest, students learn about various examples and learn concepts and methods such as town development, town use, renovation, area renovation, town play, and public design. Through the above, you will learn that the town is full of possibilities and think about the design of public spaces.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 公共について
3 まちづくり,まちづかい,リノベーション,プレイスメイキング
4 空間の力
5 空間の歴史
6 事例紹介:廃校活用①
7 事例紹介:廃校活用②
8 事例紹介:空き家
9 事例紹介:空き家・団地
10 エリアリノベーション,まちあそび,パブリックデザイン
11 事例紹介:まちやど・商店街
12 事例紹介:公園・ストリート
13 事例紹介:まちの“余白”
14 まとめと展望

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 85
平常点 (In-class Points)15 リアクションペーパーと授業に対する姿勢(15%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

空き時間を埋めるためではなく,興味を持って履修する受講者を求める。写真や図表を多用し,初学者にもわかりやすくなるよう努めるが,授業態度には厳しくする。私語や睡眠は厳禁(平常点に反映される場合がある)。そのことを自覚したうえで履修すること。なお,授業の順番や内容を多少変更する可能性がある。一緒に充実した授業にしていきましょう!

【注意事項 / Notice】