日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC332/IC332IC332 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・N214/Mon.4・N214 Mon.4・N214 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IC332 |
Understanding the basic structure of local administration, touching on the current situation and issues today's local governments face, while considering the concepts of local autonomy.
We are exposed to government services and regulations in various aspects of daily life. Moreover, in Japan, most are administered through local government. Why is that so? What is the problem? In each session, we will establish questions according to each theme, considering why there are systems, policies, and practices that are commonplace to us, and what is being asked. At this time, while conducting group discussions as appropriate, we will invite active mayors, members and administrative staff as guest speakers, deepening our understanding of the relationship between local government and its related policy trends, autonomy and democracy. Coupled with the current trend of reform called “Governance theory", in recent years, the role of government and the state of the community is being re-examined. Therefore, students will explore the realities of local autonomy, while watching foreign films in class.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業では,地方行政の基本的な仕組みを理解し,今日の自治体の現状と課題に触れながら,地方自治の概念を理解するとともに,自治体が直面する課題を考察する。
Understanding the basic structure of local administration, touching on the current situation and issues today's local governments face, while considering the concepts of local autonomy.
私たちは,日常生活のあらゆる場面で政府の行政サービスや規制に接している。しかも,日本の場合,その大半は自治体を通じて行われている。なぜ、そうなっているのか?何が問題なのだろうか?この授業では,私たちが普段当たり前と捉えている制度・政策・慣行がなぜ存在し、何が問われているかということについて、毎回のテーマに沿って問いを設定して考えていく。その際,可能であればグループ討議を行うとともに、現役の市長・議員・行政職員等をゲスト・スピーカーとして招聘し,自治体行政とそれを取り巻く政策動向や,自治とデモクラシーの関係についての理解をより深められるように配慮する。なお,近年,「ガバナンス論」といわれる改革の潮流とあいまって,行政の果たすべき役割やコミュニティのあり方が改めて問われつつある。そうした点にも考慮しながら、地方自治のリアルな実態を学べるようにしたい。
We are exposed to government services and regulations in various aspects of daily life. Moreover, in Japan, most are administered through local government. Why is that so? What is the problem? In each session, we will establish questions according to each theme, considering why there are systems, policies, and practices that are commonplace to us, and what is being asked. At this time, while conducting group discussions as appropriate, we will invite active mayors, members and administrative staff as guest speakers, deepening our understanding of the relationship between local government and its related policy trends, autonomy and democracy. Coupled with the current trend of reform called “Governance theory", in recent years, the role of government and the state of the community is being re-examined. Therefore, students will explore the realities of local autonomy, while watching foreign films in class.
1 | ガイダンス |
2 | 自治はなぜ求められるのか? |
3 | 権力と自治(権力を抑制する統治の仕組み) |
4 | 日本の地方自治制度と自治体の仕事① |
5 | 日本の地方自治制度と自治体の仕事② |
6 | 地方自治体の財政 |
7 | 国と地方の関係 |
8 | 都道府県と市町村の関係 |
9 | 自治体職員の実際 |
10 | 市町村の適正規模(市町村合併、広域行政、道州制) |
11 | 議会の役割 |
12 | 自治体議員の実際 |
13 | 住民参加と協働 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義レジュメで紹介する関連文献を予習・復習に利用して欲しい。また,関連する授業科目(政策学の基礎知識,地域社会と政治,地方財政論など)を受講しておくのが望ましい。
自治体政策や法制度、地方自治・行政学に関する理論などは、本学科・専修の専門的な学びを深めるには不可欠の知識・概念である。できる限り毎回予習につとめてほしい。毎回の授業で状況に応じて理解度の確認を行うことがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 85 | |
平常点 (In-class Points) | 15 |
授業での発言等の貢献度(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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開講時に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 上林・篠田編著 | 格差に挑む自治体労働政策 就労支援、地域雇用、公契約、公共調達 | 日本評論社 | 2022 | 9784535540378 |
その他 (Others) | |||||
随時指示する。 |