日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC359/IC359IC359 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
尊厳ある労働のために |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・N421/Thu.4・N421 Thu.4・N421 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IC359 |
Labor is not a commodity. Labor should be decent work. In class, students will think about what is necessary to enrich the work in the community.
Labor is an activity in which each person plays a social role. It is also important as an activity to gain a place where you can live your own life. The purpose of labor policy is to ensure that each person could play a role and play an active role in the community without violating his or her dignity. The problem is that the modern society in which we live is not like that. What kind of obstacles exist and what should I do. While unraveling specific cases we will acquire the wisdom to live.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
労働は商品ではありません。労働は、働きがいのあるまともな仕事(ディーセント・ワーク)であるべきです。授業では、地域での労働をより豊かなものにしていくには何が必要かを考えます。
Labor is not a commodity. Labor should be decent work. In class, students will think about what is necessary to enrich the work in the community.
労働とは、一人一人の人間が、社会的役割を果たす活動です。自分らしく生きられる居場所を得るための活動としても、重要な意味があります。労働政策の目的は、一人一人の人間が、自らの尊厳を傷つけられることなく、地域社会において役割と活躍の機会を保障されることです。問題は、私たちが生きる現代社会がそうなっていないことです。どのような障害があり、どのようにしていったらよいのか。具体的な事例を紐解きながら、学習し、生きていく知恵を身につけていきます。
Labor is an activity in which each person plays a social role. It is also important as an activity to gain a place where you can live your own life. The purpose of labor policy is to ensure that each person could play a role and play an active role in the community without violating his or her dignity. The problem is that the modern society in which we live is not like that. What kind of obstacles exist and what should I do. While unraveling specific cases we will acquire the wisdom to live.
1 | アルバイト学生も労働者です。ワークルールを知ってますか |
2 | こんなに働いているのに貧困化するのはなぜ |
3 | メンバーシップ型雇用とジョブ型雇用 日本型雇用システムの限界 |
4 | 同一価値労働同一賃金と職務評価 |
5 | 労働時間、生活時間格差 |
6 | 非正規雇用 |
7 | ハラスメント 黙っていたら殺される |
8 | 最低賃金制度 |
9 | 外国人労働者 |
10 | 「協働労働」の可能性-必要から始める仕事おこし |
11 | 地方の若者と労働-福井県鯖江市JK課 |
12 | 労働におけるジェンダー平等 |
13 | 若者の生きづらさと「ひきこもり」 |
14 | テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
アルバイトをしている学生は、職場でどんな問題が生じているかメモをしておいてください。
適宜、メディアの報道記事の閲覧を指示します。
毎回の授業時に参考文献を提示しますから、可能な限り、参照するようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(30%) 最終レポート(Final Report)(20%) 毎回授業時のリアクションペーパー(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 櫻井純理編 | どうする日本の労働政策 | ミネルバ書房 | 2021 | 9784623091140 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | デヴィッド・グレーバー | ブルシット・ジョブ――クソどうでもいい仕事の理論 | 岩波書店 | 2020 | 9784000614139 |
2 | 横田伸子ほか | 「働き方改革」の達成と限界 | 関西学院大学出版会 | 2021 | 9784862833075 |
3 | 濱口桂一郎 | ジョブ型雇用社会とは何かー正社員体制の矛盾と転機 | 岩波新書 | 2021 | 9784004318941 |