日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC572/IC572IC572 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
質的調査 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・N234/Mon.4・N234 Mon.4・N234 |
単位/ CreditCredit |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IC572 |
・Learning a series of processes ranging from planning of qualitative research, to implementation, data analysis, and production of reports.
・In particular, interview techniques, document analysis (utilization of existing materials), and observation methods are acquired.
[Social Researcher]
This subject is equivalent to Social Researcher Certification Course G. Check course requirements carefully for the enrollment conditions. Note, it is preferred for students to have taken Course F “Qualitative Research Method" or to take simultaneously.
The class is based on the general theme of "Multiple problems in the modern community", with specific research themes to be decided through discussion with students. In addition, students will learn the process of theme related study, from setting the research topic and designing surveys, to conducting research surveys, managing and analyzing data and producing reports. Specifically, we will proceed according to the following schedule.
Spring semester: Orientation, deciding research themes, pre-study, setting survey topics, and design of surveys.
Summer vacation: Conducting preliminary survey
Fall semester: Conduct surveys, organize and analyze data, and prepare reports.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
・質的調査の立案、実施、データ分析、報告書の作成に至るまでの、一連のプロセスを習得すること。
・とりわけインタビュー、ドキュメント分析(既存資料の活用)、観察法の手法に習熟すること。
【社会調査士】
本科目は社会調査士G科目である。履修条件については履修要項をよく確認すること。なお、F科目「質的リサーチ」を履修済であるか同時履修することが望ましい。
・Learning a series of processes ranging from planning of qualitative research, to implementation, data analysis, and production of reports.
・In particular, interview techniques, document analysis (utilization of existing materials), and observation methods are acquired.
[Social Researcher]
This subject is equivalent to Social Researcher Certification Course G. Check course requirements carefully for the enrollment conditions. Note, it is preferred for students to have taken Course F “Qualitative Research Method" or to take simultaneously.
授業は「現代コミュニティの複合的問題」という大枠のテーマのもと、履修者とのディスカッションを通して具体的な調査テーマを決定する。その上で、テーマに関する学習、調査課題の設定、調査の企画、 調査の実施、データの整理・分析、報告書の作成というプロセスを学ぶ。具体的には以下のスケジュールで進める。
春学期:オリエンテーション、先行研究レビューにより、調査テーマ・研究方法の決定、調査課題の設定、調査の企画
夏休み:事前調査の実施
秋学期:調査の実施、データの整理・分析、報告書の作成
The class is based on the general theme of "Multiple problems in the modern community", with specific research themes to be decided through discussion with students. In addition, students will learn the process of theme related study, from setting the research topic and designing surveys, to conducting research surveys, managing and analyzing data and producing reports. Specifically, we will proceed according to the following schedule.
Spring semester: Orientation, deciding research themes, pre-study, setting survey topics, and design of surveys.
Summer vacation: Conducting preliminary survey
Fall semester: Conduct surveys, organize and analyze data, and prepare reports.
1 | イントロダクション |
2 | 質的調査に関する講義(1) |
3 | 質的調査に関する講義(2) |
4 | 先行研究レビュー(1) |
5 | 先行研究レビュー(2) |
6 | 先行研究レビュー(3) |
7 | 方法論の設定(1) |
8 | 方法論の設定(2) |
9 | 方法論の設定(3) |
10 | フィールドノートを書く(1) |
11 | フィールドノートを書く(2) |
12 | フィールドノートを書く(3) |
13 | 調査計画の立案(1) |
14 | 調査計画の立案(2) |
15 | 中間報告(1) |
16 | 調査データの整理(1) |
17 | 調査データの整理(2) |
18 | 調査データの整理(3) |
19 | 調査データの整理(4) |
20 | 調査データの分析(1) |
21 | 調査データの分析(2) |
22 | 調査データの分析(3) |
23 | 中間報告(2) |
24 | モノグラフを書く(1) |
25 | モノグラフを書く(2) |
26 | モノグラフを書く(3) |
27 | 最終報告 |
28 | まとめとレポート提出 |
調査テーマに関する先行研究レビューを授業外に行います。夏休み中または学期中に調査を行います。また授業時間外でグループの打ち合わせなどが必要となる場合があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への実質的な参加(30%) 中間報告(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには、3分の2以上の出席を必要とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、授業では配付資料を使用します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤郁哉 | フィールドワーク──書を持って街へ出よう 増訂版 | 新曜社 | 2006 | 9784788510302 |
2 | 佐藤郁哉 | 社会調査の考え方 上・下 | 東京大学出版会 | 2015 | 9784130520263 |
3 | 岸政彦・他 | 質的社会調査の方法 | 有斐閣 | 2016 | 9784641150379 |
演習形式ですので、出席はもちろんのこと、授業やグループワークへの積極的な参加が求められます。
受講生の要望や関心、調査の進捗状況に応じて、受講生と相談の上で授業内容を変更することがあります。