日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF202/JF202JF202 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育哲学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・7253/Wed.2・7253 Wed.2・7253 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育哲学特殊研究」 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
JF202 |
In this course, through presentations and literature readings, students consider the fundamental issues of educational philosophy: “At its heart, what is education to human beings?”
We will examine philosophically what education is. We will deal with themes such as the philosophy of education, principles of educational policy, educational ethics, moral education, and the philosophy of special needs education. The textbook will be S.Gallagher's "Performance/Art: The Venetian Lectures", but will be taken up if the students wish to do a collaborative literature review. Presentations related to the master's thesis will be given periodically.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「人間にとってそもそも教育とは何か」という教育哲学の根本問題について、学生による発表と文献講読を通して考察してゆきます。
In this course, through presentations and literature readings, students consider the fundamental issues of educational philosophy: “At its heart, what is education to human beings?”
「教育とは何か」について哲学的に考察していきます。教育哲学、教育政策の原理、教育倫理、道徳教育、特別支援教育の哲学といったテーマを扱いますが、基本的に受講者それぞれによる発表とディスカッションを中心に進めていきます。今年度は、パフォーマンスの哲学をテーマにして、教科書として、S.Gallagher Performance/Art: The Venetian Lectures を挙げておきますが、受講者から共同して文献講読を行いたい希望があった場合には、それを取り上げます。また修士論文・博士論文に関連する発表を定期的に行います。
We will examine philosophically what education is. We will deal with themes such as the philosophy of education, principles of educational policy, educational ethics, moral education, and the philosophy of special needs education. The textbook will be S.Gallagher's "Performance/Art: The Venetian Lectures", but will be taken up if the students wish to do a collaborative literature review. Presentations related to the master's thesis will be given periodically.
1 | イントロダクション:講義内容と方法の説明 |
2 | 受講者による発表(1) |
3 | 受講者による発表(2) |
4 | 受講者による発表(3) |
5 | 受講者による発表(4) |
6 | 受講者による発表(5) |
7 | 受講者による発表(6) |
8 | 受講者による発表(7) |
9 | 受講者による発表(8) |
10 | 受講者による発表(9) |
11 | 受講者による発表(10) |
12 | 受講者による発表(11) |
13 | 受講者による発表(12) |
14 | まとめと振り返り |
発表の準備を怠らないこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表(複数回)(70%) |
備考 (Notes) | ||
最終レポートはかならず提出すること |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Gallagher, S. | Performance/Art: The Venetian Lectures | Mimesis International | 2022 | 8869773361 |
2 | Kemp, R. | Embodied Acting | Routledge | 2012 | 041550788 |
3 | Newen, A. et al. | The Oxford Handbook of 4E Cognition | Oxford | 2018 | 0198735413 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Steven M. Cahn | Philosophy of Education: The Essential Texts | Routledge | 2009 | 9780415994408 |
2 | Harvey Siegel | The Oxford Handbook of Philosophy of Education | Oxford | 2012 | 0199915725 |
3 | Randall Curren | Philosophy of Education: An Anthology | Wiley-Blackwell | 2006 | 9781405130233 |
4 | Nicholson, David W. | Philosophy of Education in Action | Routledge | 2016 | 9781138843042 |
5 | Bailey, R. et al. (ed.) | The Sage handbook of Philosophy of Education | Sage | 2010 | 9781446270417 |
その他 (Others) | |||||
それ以外は随時指定します。 |
教育哲学研究1と時限を続けて行います。