日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF210/JF210JF210 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会環境デザインとしての学習:学習と発達に対する社会文化歴史的アプローチ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・5126/Fri.2・5126 Fri.2・5126 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育心理学特殊研究」 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
JF210 |
Students learn from a socio-cultural and historical approach to the process of human development and learning.
The class consists of (1) discussion of the papers concerning learning and development, and (2) research studies and data sessions that are freely set according to the interests of each student. Since the common assignment will be presented in advance, students will read it in advance and try to confirm unclear points, and deepen their understanding through discussions. In the research review, students will introduce the papers they are interested in, and the research studies they are currently working on.
Talk and think deeply in this community of research practice. Guests including overseas researchers will join in our discussion at any time.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
人間の発達と学習の過程に対して、社会文化歴史的アプローチの立場から学ぶため、特に今期は「社会環境デザインとしての学習」について検討する。
Students learn from a socio-cultural and historical approach to the process of human development and learning.
授業ではまず「社会環境デザインとしての学習」について基本文献(竹内・石黒 (印刷中) 社会環境デザインとしての学習:学習研究はなぜ公正と権力を問わなければならないのか? 認知科学)を通してその見解を学ぶ。その後、各履修者はそこに引用されている文献を選び、授業内で報告、検討する。その他、履修者の研究報告、データセッション、海外研究者などのゲストを交えた研究検討も随時行う。授業終了時には総括レポートの提出が求められる。
The class consists of (1) discussion of the papers concerning learning and development, and (2) research studies and data sessions that are freely set according to the interests of each student. Since the common assignment will be presented in advance, students will read it in advance and try to confirm unclear points, and deepen their understanding through discussions. In the research review, students will introduce the papers they are interested in, and the research studies they are currently working on.
Talk and think deeply in this community of research practice. Guests including overseas researchers will join in our discussion at any time.
1 | イントロダクション |
2 | 論文検討あるいは研究検討 |
3 | 論文検討あるいは研究検討 |
4 | 論文検討あるいは研究検討 |
5 | 論文検討あるいは研究検討 |
6 | 論文検討あるいは研究検討 |
7 | 論文検討あるいは研究検討 |
8 | 論文検討あるいは研究検討 |
9 | 論文検討あるいは研究検討 |
10 | 論文検討あるいは研究検討 |
11 | 論文検討あるいは研究検討 |
12 | 論文検討あるいは研究検討 |
13 | 論文検討あるいは研究検討 |
14 | 論文検討あるいは研究検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に検討論文の講読と研究報告準備が必要である。
履修前あるいは早期に文献に目を通しておいてほしい。
また、授業後には授業内容を各自が総括したレポートの提出が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 研究報告(40%) 論文検討活動(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストとなる「竹内・石黒 (印刷中) 社会環境デザインとしての学習:学習研究はなぜ公正と権力を問わなければならないのか? 認知科学」はオンラインで入手可能になる予定である。取り上げる文献は基本的に英文であることが多い。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐伯胖 他 | 『心理学と教育実践の間で』 | 東京大学出版会 | 2013 | 9784130065092 |
2 | 石黒広昭 | 『社会文化的アプローチの実際』 | 北大路書房 | 2004 | 9784762823893 |
3 | 石黒広昭・亀田達也 | 『文化と実践』 | 新曜社 | 2010 | 9784788511866 |
4 | 石黒広昭 | 『子どもたちは教室で何を学ぶのか』 | 東京大学出版会 | 2016 | 9784130530880 |
5 | Komatsu et al. | Arts-Based Method in Education Research in Japan. | Brill Sense | 2022 | 9789004514126 |
その他 (Others) | |||||
参考文献は基本文献を理解するための参考書となるものである。 |
http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/