日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Arts
Course Code JF217
Theme・Subtitle 「教育思想史研究」の研究
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2019年度まで「教育思想史特殊研究」
後期課程用科目コード:PF317

【Course Objectives】

For students pursuing research in the history of educational thought or in the adjacent field of educational philosophy, I will give a lecture on the question of how faculty members set research themes or how to confront prior research, based on my own experience. In doing so, I will examine the achievements of researchers who have developed the field, as well as the recent trends in the writings and papers of young researchers, while reading the papers. Through these works, I hope to establish a research plan for my doctoral thesis and master's thesis so that your research can get off to a good start.

【Course Contents】

1)Students plan to write doctoral and master's theses in the history of educational thought and the field of educational philosophy
2)Students learn how to write original papers
3)Students learn how previous generations of researchers have developed their research
4)Students learn about the research trends of young researchers of their time

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 博士論文(修士論文)の目次作成に向けて:学振、各種奨学金申請書の書き方
3 「社会実装」のための研究とはどういうものか?
4 先行研究の扱い方:「批判」の仕方、悪例から学ぶ
5 オタク化する教育思想史・教育哲学研究者?(1)「教育」がどうでもよくなっていく
6 オタク化する教育思想史・教育哲学研究者?(2)同時代のコンテクストのほうが面白くなる
7 今日の社会状況を読み解くための思想的武器を獲得するための教育思想史研究をめざして:安易な今日的課題との接続を試みた悪例の検討から
8 教育思想史研究者論(1)教育思想史学会の成立に立ちもどって
9 教育思想史研究者論(2)研究者の系譜をたどる
10 教育思想史研究者論(3)博士論文執筆後の研究の展開
11 教育思想史研究者論(4)若手研究者の研究から
12 教科教育、実践家との連携について
13 他の研究領域との交流について、西田哲学・京都学派研究の今後の可能性
14 最終課題の発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回、教員が提示する論文や著作の一部を事前に読み、コメントできるように準備する必要がある。あるいは、受講者自身の研究計画を発表する場面もあるので、報告資料を準備する場合もある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
報告資料の作成、議論への貢献(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
講読する論文等はpdfにして配付する予定。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 渡辺哲男 『「国語」教育の思想:声と文字の諸相』 勁草書房 2010 9784326250653
2 森田伸子編 『言語と教育をめぐる思想史』 勁草書房 2013 9784326250820
3 森田尚人・森田伸子編 『教育思想史で読む現代教育』 勁草書房 2013 9784326250875
4 渡辺哲男ほか編 『言葉とアートをつなぐ教育思想』 晃洋書房 2019 9784771031623
5 渡辺哲男編 『ポップカルチャーの教育思想:アカデミック・ファンが読み解く現代社会』 晃洋書房 2023 9784771037236

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

「教育思想史研究2」(2限連続で開講される)とセットで受講すること。

【注意事項 / Notice】