日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF217/JF217JF217 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「教育思想史研究」の研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育思想史特殊研究」 後期課程用科目コード:PF317 |
For students pursuing research in the history of educational thought or in the adjacent field of educational philosophy, I will give a lecture on the question of how faculty members set research themes or how to confront prior research, based on my own experience. In doing so, I will examine the achievements of researchers who have developed the field, as well as the recent trends in the writings and papers of young researchers, while reading the papers. Through these works, I hope to establish a research plan for my doctoral thesis and master's thesis so that your research can get off to a good start.
1)Students plan to write doctoral and master's theses in the history of educational thought and the field of educational philosophy
2)Students learn how to write original papers
3)Students learn how previous generations of researchers have developed their research
4)Students learn about the research trends of young researchers of their time
1 | オリエンテーション |
2 | 博士論文(修士論文)の目次作成に向けて:学振、各種奨学金申請書の書き方 |
3 | 「社会実装」のための研究とはどういうものか? |
4 | 先行研究の扱い方:「批判」の仕方、悪例から学ぶ |
5 | オタク化する教育思想史・教育哲学研究者?(1)「教育」がどうでもよくなっていく |
6 | オタク化する教育思想史・教育哲学研究者?(2)同時代のコンテクストのほうが面白くなる |
7 | 今日の社会状況を読み解くための思想的武器を獲得するための教育思想史研究をめざして:安易な今日的課題との接続を試みた悪例の検討から |
8 | 教育思想史研究者論(1)教育思想史学会の成立に立ちもどって |
9 | 教育思想史研究者論(2)研究者の系譜をたどる |
10 | 教育思想史研究者論(3)博士論文執筆後の研究の展開 |
11 | 教育思想史研究者論(4)若手研究者の研究から |
12 | 教科教育、実践家との連携について |
13 | 他の研究領域との交流について、西田哲学・京都学派研究の今後の可能性 |
14 | 最終課題の発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、教員が提示する論文や著作の一部を事前に読み、コメントできるように準備する必要がある。あるいは、受講者自身の研究計画を発表する場面もあるので、報告資料を準備する場合もある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 報告資料の作成、議論への貢献(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読する論文等はpdfにして配付する予定。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 渡辺哲男 | 『「国語」教育の思想:声と文字の諸相』 | 勁草書房 | 2010 | 9784326250653 |
2 | 森田伸子編 | 『言語と教育をめぐる思想史』 | 勁草書房 | 2013 | 9784326250820 |
3 | 森田尚人・森田伸子編 | 『教育思想史で読む現代教育』 | 勁草書房 | 2013 | 9784326250875 |
4 | 渡辺哲男ほか編 | 『言葉とアートをつなぐ教育思想』 | 晃洋書房 | 2019 | 9784771031623 |
5 | 渡辺哲男編 | 『ポップカルチャーの教育思想:アカデミック・ファンが読み解く現代社会』 | 晃洋書房 | 2023 | 9784771037236 |
「教育思想史研究2」(2限連続で開講される)とセットで受講すること。
教育思想史、あるいは隣接領域である教育哲学を専攻し、研究を進めるための課題設定、先行研究との対峙の仕方を、教員自身の経験も踏まえて指導する。その際、当該領域を発展させてきた研究者の業績や、近年の若手研究者の著作、論文の傾向についても、実際に論文を読みながら考察を行う。これらの作業により、博士論文、修士論文の研究計画を構築し、研究のスタートが切れるようにしたい。
For students pursuing research in the history of educational thought or in the adjacent field of educational philosophy, I will give a lecture on the question of how faculty members set research themes or how to confront prior research, based on my own experience. In doing so, I will examine the achievements of researchers who have developed the field, as well as the recent trends in the writings and papers of young researchers, while reading the papers. Through these works, I hope to establish a research plan for my doctoral thesis and master's thesis so that your research can get off to a good start.
1)教育思想史、教育哲学領域の博士論文、修士論文の執筆計画を立てる
2)オリジナリティのある論文を執筆するための方法を会得する
3)先行世代の研究者が自身の研究をどう展開させてきたかを知る
4)同時代の若手研究者の研究動向を知る
1)Students plan to write doctoral and master's theses in the history of educational thought and the field of educational philosophy
2)Students learn how to write original papers
3)Students learn how previous generations of researchers have developed their research
4)Students learn about the research trends of young researchers of their time
1 | オリエンテーション |
2 | 博士論文(修士論文)の目次作成に向けて:学振、各種奨学金申請書の書き方 |
3 | 「社会実装」のための研究とはどういうものか? |
4 | 先行研究の扱い方:「批判」の仕方、悪例から学ぶ |
5 | オタク化する教育思想史・教育哲学研究者?(1)「教育」がどうでもよくなっていく |
6 | オタク化する教育思想史・教育哲学研究者?(2)同時代のコンテクストのほうが面白くなる |
7 | 今日の社会状況を読み解くための思想的武器を獲得するための教育思想史研究をめざして:安易な今日的課題との接続を試みた悪例の検討から |
8 | 教育思想史研究者論(1)教育思想史学会の成立に立ちもどって |
9 | 教育思想史研究者論(2)研究者の系譜をたどる |
10 | 教育思想史研究者論(3)博士論文執筆後の研究の展開 |
11 | 教育思想史研究者論(4)若手研究者の研究から |
12 | 教科教育、実践家との連携について |
13 | 他の研究領域との交流について、西田哲学・京都学派研究の今後の可能性 |
14 | 最終課題の発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、教員が提示する論文や著作の一部を事前に読み、コメントできるように準備する必要がある。あるいは、受講者自身の研究計画を発表する場面もあるので、報告資料を準備する場合もある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 報告資料の作成、議論への貢献(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読する論文等はpdfにして配付する予定。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 渡辺哲男 | 『「国語」教育の思想:声と文字の諸相』 | 勁草書房 | 2010 | 9784326250653 |
2 | 森田伸子編 | 『言語と教育をめぐる思想史』 | 勁草書房 | 2013 | 9784326250820 |
3 | 森田尚人・森田伸子編 | 『教育思想史で読む現代教育』 | 勁草書房 | 2013 | 9784326250875 |
4 | 渡辺哲男ほか編 | 『言葉とアートをつなぐ教育思想』 | 晃洋書房 | 2019 | 9784771031623 |
5 | 渡辺哲男編 | 『ポップカルチャーの教育思想:アカデミック・ファンが読み解く現代社会』 | 晃洋書房 | 2023 | 9784771037236 |
「教育思想史研究2」(2限連続で開講される)とセットで受講すること。