日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF235/JF235JF235 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育の歴史社会学―学校的社会化の歴史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学演習3」 |
Through literature readings and discussions, students come to understand the phenomenon of education from the viewpoints and methods of historical sociology.
Through reading and discussion of the literature, we will capture various aspects of "schooling" through the perspectives and methods of historical sociology.
The course will focus on the following changes in schooling behavior and responses to schools by people and societies in the process of expanding school-based education. We will read and discuss the literature selected from perspectives and methods that are particularly useful for historical sociological research on education, taking into consideration the interests of the students.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読と議論(1) |
3 | 文献講読と議論(2) |
4 | 文献講読と議論(3) |
5 | 文献講読と議論(4) |
6 | 文献講読と議論(5) |
7 | 文献講読と議論(6) |
8 | 文献講読と議論(7) |
9 | 文献講読と議論(8) |
10 | 文献講読と議論(9) |
11 | 文献講読と議論(10) |
12 | 文献講読と議論(11) |
13 | 文献講読と議論(12) |
14 | ふり返りとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に指定文献を読み込み、分担部分についてはレジュメを作成してください。また、指定文献に関連する文献や資料を積極的に紹介してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ作成を含む報告(60%) 討論への積極的参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
文献は、受講者の関心を勘案し、相談の上提示します。 |
文献の読解と議論を通して、歴史社会学の視点と方法により「学校的社会化」の諸相をとらえる。
Through literature readings and discussions, students come to understand the phenomenon of education from the viewpoints and methods of historical sociology.
Through reading and discussion of the literature, we will capture various aspects of "schooling" through the perspectives and methods of historical sociology.
学校方式による教育が広がる過程において、人々、社会は就学行動や学校への対応を、以下に変化させてきたのかを課題として、文献を読み進めます。特に教育の歴史社会学研究にとって有益な視点や方法に関する文献を中心に、履修者の関心も考慮しながら文献を選定し講読と議論を行います。
The course will focus on the following changes in schooling behavior and responses to schools by people and societies in the process of expanding school-based education. We will read and discuss the literature selected from perspectives and methods that are particularly useful for historical sociological research on education, taking into consideration the interests of the students.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読と議論(1) |
3 | 文献講読と議論(2) |
4 | 文献講読と議論(3) |
5 | 文献講読と議論(4) |
6 | 文献講読と議論(5) |
7 | 文献講読と議論(6) |
8 | 文献講読と議論(7) |
9 | 文献講読と議論(8) |
10 | 文献講読と議論(9) |
11 | 文献講読と議論(10) |
12 | 文献講読と議論(11) |
13 | 文献講読と議論(12) |
14 | ふり返りとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に指定文献を読み込み、分担部分についてはレジュメを作成してください。また、指定文献に関連する文献や資料を積極的に紹介してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ作成を含む報告(60%) 討論への積極的参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
文献は、受講者の関心を勘案し、相談の上提示します。 |