日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JI176/JI176JI176 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フーゴ・バルの自伝を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL5340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will practice reading primary and secondary literatures in German correctly and critically. Students acquire knowledge about different research fields and topics in German cultural studies. Through these trainings students will develop the ability to carry out their research activities autonomously.
Students will read “Die Flucht aus der Zeit“ (published 1927), an autobiography of Hugo Ball, known as the founder of Zurich Dadaism. He was not only active as an artist, but also engaged in political and social critics, advocating anti-war and socialism. In his later years he returned to Catholicism. Reading this autobiography in a recently published historical critical edition, students will gain a deeper understanding of Balls eccentric biography and his era.
1 | 導入、文献の紹介 |
2 | テクスト読解と議論(1) |
3 | テクスト読解と議論(2) |
4 | テクスト読解と議論(3) |
5 | テクスト読解と議論(4) |
6 | テクスト読解と議論(5) |
7 | テクスト読解と議論(6) |
8 | テクスト読解と議論(7) |
9 | テクスト読解と議論(8) |
10 | テクスト読解と議論(9) |
11 | テクスト読解と議論(10) |
12 | テクスト読解と議論(11) |
13 | テクスト読解と議論(12) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回担当者を決め、担当者による訳読発表を中心に授業を進めていくが、予習は全員が行う。扱うテクストだけでなく、授業で紹介する文献も自ら読んでいく積極的な姿勢が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表と授業への参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由なく3回以上欠席した場合は、成績評価の対象とならない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で紹介する。 |
ドイツ語原典の一次文献(および二次文献)を正確に、批判的に読む訓練を行う。ドイツ語圏文化研究の分野における研究のフロンティアについて知識を習得しつつ、自ら問題設定を行い、自律的な研究活動を遂行する力を養う。
Students will practice reading primary and secondary literatures in German correctly and critically. Students acquire knowledge about different research fields and topics in German cultural studies. Through these trainings students will develop the ability to carry out their research activities autonomously.
チューリヒ・ダダイズムの創始者として知られるフーゴ・バルの自伝『時代からの逃走』(1927年出版)を読む。バルは芸術家として活躍したのみならず、反戦、社会主義を掲げて政治社会批評を行い、また晩年はカトリシズムへと回帰した。その特異な生の軌跡を綴った自伝を、近年出版された歴史批判版で精読し、バルとその時代への理解を深める。
Students will read “Die Flucht aus der Zeit“ (published 1927), an autobiography of Hugo Ball, known as the founder of Zurich Dadaism. He was not only active as an artist, but also engaged in political and social critics, advocating anti-war and socialism. In his later years he returned to Catholicism. Reading this autobiography in a recently published historical critical edition, students will gain a deeper understanding of Balls eccentric biography and his era.
1 | 導入、文献の紹介 |
2 | テクスト読解と議論(1) |
3 | テクスト読解と議論(2) |
4 | テクスト読解と議論(3) |
5 | テクスト読解と議論(4) |
6 | テクスト読解と議論(5) |
7 | テクスト読解と議論(6) |
8 | テクスト読解と議論(7) |
9 | テクスト読解と議論(8) |
10 | テクスト読解と議論(9) |
11 | テクスト読解と議論(10) |
12 | テクスト読解と議論(11) |
13 | テクスト読解と議論(12) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回担当者を決め、担当者による訳読発表を中心に授業を進めていくが、予習は全員が行う。扱うテクストだけでなく、授業で紹介する文献も自ら読んでいく積極的な姿勢が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表と授業への参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由なく3回以上欠席した場合は、成績評価の対象とならない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で紹介する。 |