日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JJ139/JJ139JJ139 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
語りえぬ時空――埴谷雄高、ヴィトゲンシュタイン、武満徹 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・6403/Thu.4・6403 Thu.4・6403 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC6810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
JJ139 |
We consider literature, philosophy, and music as if they were outside the framework of time and space.
In this class, we will study a novel that seems to be out of the framework of time and space, Yutaka Haniya's "Death", Wittgenstein's "Thoughts on Logical Philosophy" that explores logic in the form of mystical and poetic reflections, Through Toru Takemitsu's film theory, "Scraping sound from images," which spatially expands the art of music, students will broaden their range of expression by grasping and expressing the mysteries and wonders of existence through language. increase.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
時間・空間の枠組みが外れたかのような文学・哲学・音楽について考察します。
We consider literature, philosophy, and music as if they were outside the framework of time and space.
この授業では、時間・空間の枠組みが外れたかのような小説、埴谷雄高の『死霊』、論理を神秘的・詩的断想の形式のうちに探求したヴィトゲンシュタインの『論理哲学論考』、時間の芸術である音楽を空間的に拡張する武満徹の映画論『映像から音を削る』を通して、存在の神秘、存在の不思議を言語によって捉え、表現することを通して、受講者の表現の幅を広げます。
In this class, we will study a novel that seems to be out of the framework of time and space, Yutaka Haniya's "Death", Wittgenstein's "Thoughts on Logical Philosophy" that explores logic in the form of mystical and poetic reflections, Through Toru Takemitsu's film theory, "Scraping sound from images," which spatially expands the art of music, students will broaden their range of expression by grasping and expressing the mysteries and wonders of existence through language. increase.
1 | イントロダクション |
2 | 埴谷雄高『死霊』 ① |
3 | ヴィトゲンシュタイン『論理哲学論考』① |
4 | 埴谷雄高『死霊』② |
5 | ヴィトゲンシュタイン『論理哲学論考』② |
6 | 埴谷雄高『死霊』③ |
7 | ヴィトゲンシュタイン『論理哲学論考』③ |
8 | 埴谷雄高『死霊』④ |
9 | 武満徹『映像から音を削る』① |
10 | 埴谷雄高『死霊』⑤ |
11 | 武満徹『映像から音を削る』② |
12 | 埴谷雄高『死霊』⑥ |
13 | 武満徹『映像から音を削る』③ |
14 | まとめと補足 |
事前に当該テクストを熟読しておくことが求められます。1〜2回発表を担当してもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 受講態度+積極性(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
埴谷雄高『死霊』I〜III、講談社文芸文庫、2003年 ウィトゲンシュタイン、野矢茂樹訳『論理哲学論考』岩波文庫、2003年 武満徹『映像から音を削る――映画エッセイ集』清流出版、2010年 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示します。 |