日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA128/KA128KA128 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
QA316近代経済学3特殊講義2と合同授業 |
Students will understand characteristics of Keynes and post-Keynesian arguments. Students will read the latest post-Keynesian literatures, tracing back to its methodology. While working to understand its contents, students will gain new perspectives for their researches.
Following Special Lecture 1, students will read several Keynes and post-Keynesian literatures. Students will examine literatures’ meanings, understand their significances and limits.
During the semester, students will make several interim presentations on their researches to deepen mutual understanding among students and to advance their researches.
1 | ガイダンス、扱う文献の具体的な決定 |
2 | 文献の読解と内容についての議論(1) |
3 | 文献の読解と内容についての議論(2) |
4 | 文献の読解と内容についての議論(3) |
5 | 文献の読解と内容についての議論(4) |
6 | 文献の読解と内容についての議論(5) |
7 | 研究中間発表と議論(1) |
8 | 文献の読解と内容についての議論(6) |
9 | 文献の読解と内容についての議論(7) |
10 | 文献の読解と内容についての議論(8) |
11 | 文献の読解と内容についての議論(9) |
12 | 文献の読解と内容についての議論(10) |
13 | 研究中間発表と議論(2) |
14 | まとめ、最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の該当箇所を十分に時間をかけて検討しておく。その内容を吟味し、周辺の研究との関連についても検討しておく。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内での報告、議論の内容(60%) 提出物(20%) 最終テスト(Final Test)(20%) |
備考 (Notes) | ||
最終テストは口頭で行う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者の関心を確認したうえで、初回の授業時に複数の文献を決定する。 |
新型コロナウイルス感染症の状況によっては、授業方法が変更される可能性がある。
ケインズやポストケインジアンの主張の特徴を理解する。特に方法論にまでさかのぼって議論を展開する最近のポストケインジアンの文献を読み、その内容把握に努めるとともに、受講生の研究に新しい視角をもたらすことを目標とする。
Students will understand characteristics of Keynes and post-Keynesian arguments. Students will read the latest post-Keynesian literatures, tracing back to its methodology. While working to understand its contents, students will gain new perspectives for their researches.
特論1に引き続き、ケインズやポストケインジアンの書いたいくつかの文献を輪読する。内容の吟味を十分に行い、それぞれの文献の意義と限界を理解するようにする。
学期中に受講生の研究についての中間発表を複数回設定し、受講生間の相互理解を深めるとともに、研究の進展を図る。
Following Special Lecture 1, students will read several Keynes and post-Keynesian literatures. Students will examine literatures’ meanings, understand their significances and limits.
During the semester, students will make several interim presentations on their researches to deepen mutual understanding among students and to advance their researches.
1 | ガイダンス、扱う文献の具体的な決定 |
2 | 文献の読解と内容についての議論(1) |
3 | 文献の読解と内容についての議論(2) |
4 | 文献の読解と内容についての議論(3) |
5 | 文献の読解と内容についての議論(4) |
6 | 文献の読解と内容についての議論(5) |
7 | 研究中間発表と議論(1) |
8 | 文献の読解と内容についての議論(6) |
9 | 文献の読解と内容についての議論(7) |
10 | 文献の読解と内容についての議論(8) |
11 | 文献の読解と内容についての議論(9) |
12 | 文献の読解と内容についての議論(10) |
13 | 研究中間発表と議論(2) |
14 | まとめ、最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の該当箇所を十分に時間をかけて検討しておく。その内容を吟味し、周辺の研究との関連についても検討しておく。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内での報告、議論の内容(60%) 提出物(20%) 最終テスト(Final Test)(20%) |
備考 (Notes) | ||
最終テストは口頭で行う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者の関心を確認したうえで、初回の授業時に複数の文献を決定する。 |
新型コロナウイルス感染症の状況によっては、授業方法が変更される可能性がある。