日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Business
Course Code automatic registration
Theme・Subtitle
Class Format Online (partially face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number MBU5010
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Through tackling the assignment by diversity team,
1. students deeply understand the leadership that is effective for the process of organizational change and acquire the ability to create the program that develop such leadership.
2. students learn reflection, feedback, and so on those are necessary for human resource development, leadership development, and organizational development.
3. students promote self-awareness and clarify the challenge of their leadership by the reflection of the problem-solving process.
4. students learn the curriculum of leadership development course and develop the identity as the students of leadership development course.

【Course Contents】

Freshers make teams those are composed four people and complete the assignment for three months by the teams. The assignment is as follows.
1) Investigate the process of the organizational change that overcome the resistance and conflict against the change and clarify the leadership that promote the process of organizational change.
2) Design and run the program, which deepen the understanding of leadership that promotes the organizational change, for twenty section chief managers.
Students can receive the feedback on several times.
Students prepare for the final presentation based on the feedback from instructors.
After final presentation, students brush up their own leadership behavior based on team reflection and mutual feedback coming from experiential learning style’s leadership development model.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 「聞き取りの作法」を学ぶ1
2 「聞き取りの作法」を学ぶ2
3 人材開発とラーニングデザイン1
4 人材開発とラーニングデザイン2
5 中間発表1
6 中間発表2
7 中間発表3
8 中間発表4
9 コンテンツデザイン案のブラシュアップ1
10 コンテンツデザイン案のブラシュアップ2
11 最終発表1
12 最終発表2
13 リーダーシップ開発1
14 リーダーシップ開発2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

グループで課題解決のための各種のプレゼンテーション準備、ディスカッションを必要とする。これに加えて、毎回課題が課される。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終プレゼンテーション(40%)
課題(40%)
グループワークへの参加状況(20%)
備考 (Notes)
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石川淳 『シェアド・リーダーシップ: チーム全員の影響力が職場を強くする』 中央経済社 2016
2 中原淳・中村和彦 『組織開発の探究』 ダイヤモンド社 2018
3 舘野秦一・高橋俊之(編)・中原淳(監修) 『リーダーシップ教育のフロンティアー研究編』 北大路書房 2018
その他 (Others)
Day, D. V. (2011). Integrative perspectives on longitudinal investigations of leader development: From childhood through adulthood. The Leadership Quarterly, 22(3), 561-571. doi:10.1016/j.leaqua.2011.04.012
Day, D. V., Fleenor, J. W., Atwater, L. E., Sturm, R. E., & McKee, R. A. (2014a). Advances in leader and leadership development: A review of 25years of research and theory. The Leadership Quarterly, 25(1), 63-82. doi:10.1016/j.leaqua.2013.11.004

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。