日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU6200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
KM855 |
The objective of this course is to find the next step as a graduate of the Leadership Development Course. To that end, we will deepen our reflection on graduate school learning and careers after graduation by learning the theory and approach of career psychology and talking about our own experiences. To achieve this objective, to set the specific following aims.
1.Gain a basic understanding of career concepts and adult career development.
2.Deepen understanding of yourself and the people you support from the perspective of career theory .
3.Have an outlook on your career after graduation and formulate an action plan.
Theory: Learn about career psychological theories and approaches. Include presentations, discussions, and individual work for understanding.
Exercise: The following efforts will be carried out through exercises such as roundtables and career interviews. Then, give a presentation about the results and give feedback to each other.
1.Reflect on your past practice and your career..
2.Rethink and deepen your understanding of yourself and the people you support from a career theory perspective.
3.Have a perspective on your career after graduation and make a concrete action plan.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業は、キャリアの心理学的理論やアプローチの学習と自身の体験を語る活動を通して、大学院での学びと修了後のキャリアについて省察を深め、LDC修了者としての次のステップを見出していくことを最終的な目的とする。そのために具体的に以下を目標とする。
1.キャリアの概念や成人のキャリア発達について基本的な理解を得る。
2.キャリア理論の視点から自己および支援対象者に対する理解を深める。
3.修了後のキャリアについて展望を持ち、具体的なアクションプランを策定する。
The objective of this course is to find the next step as a graduate of the Leadership Development Course. To that end, we will deepen our reflection on graduate school learning and careers after graduation by learning the theory and approach of career psychology and talking about our own experiences. To achieve this objective, to set the specific following aims.
1.Gain a basic understanding of career concepts and adult career development.
2.Deepen understanding of yourself and the people you support from the perspective of career theory .
3.Have an outlook on your career after graduation and formulate an action plan.
理論編:キャリアの心理学的理論やアプローチについて学ぶ。理解を深めるために、受講生による発表やディスカッション等を取り入れる。
演習編:ラウンドテーブルやキャリアインタビュー等の演習を通じて以下を行う。また、成果をプレゼンテーションし、相互にフィードバックを行う。
1.これまでの実践とキャリアを振り返る。
2.キャリア理論の視点から自己および支援対象者を捉え直し、理解を深める。
3.修了後のキャリアに対する展望を持ち、具体的なアクションプランを策定する。
Theory: Learn about career psychological theories and approaches. Include presentations, discussions, and individual work for understanding.
Exercise: The following efforts will be carried out through exercises such as roundtables and career interviews. Then, give a presentation about the results and give feedback to each other.
1.Reflect on your past practice and your career..
2.Rethink and deepen your understanding of yourself and the people you support from a career theory perspective.
3.Have a perspective on your career after graduation and make a concrete action plan.
1 | オリエンテーション |
2 | キャリアとリーダーシップ |
3 | 自己を知る(1):実践を語る/プロセスを聞く① |
4 | 自己を知る(2):実践を語る/プロセスを聞く② |
5 | キャリアの理論(1):キャリア発達に関する理論等 |
6 | キャリアの理論(2):意思決定、トランジションに関する理論等 |
7 | 自己を知る(3):キャリアとリーダーシップを振り返る① |
8 | 自己を知る(4):キャリアとリーダーシップを振り返る② |
9 | キャリアの理論(3):組織内キャリア発達、キャリア支援の動向等 |
10 | キャリアの理論(4):キャリアの理論・アプローチを俯瞰する |
11 | プランニング(1):修了後のキャリアとリーダーシップを考える① |
12 | プランニング(2):修了後のキャリアとリーダーシップを考える② |
13 | プレゼンテーション:アクションプラン宣言と相互フィードバック |
14 | まとめ:統合する |
1.講義内容に関連する個人課題に取り組む。
2.演習の事前準備として、個人の実践やキャリアを振り返り、資料等を作成する。
演習後に演習での体験について省察し、レポートを作成する。
3.最終プレゼンテーションに向けて準備を行う。
4.授業での学びや気づきを踏まえて最終レポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における参加態度(30%) 課題提出の状況(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 渡辺三枝子(編) | 『新版 キャリアの心理学(第2版)』 | ナカニシヤ出版 | 2018 | 9784779512940 |
その他 (Others) | |||||
理論編では上記書籍をテキストとする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ウィリアム・ブリッジズ他 | 『トランジション:人生の転機を活かすために』 | パンローリング | 2014 | 9784775941225 |
2 | 岡本祐子 | 『アイデンティティ生涯発達論の展開』 | ミネルヴァ書房 | 2007 | 9784623048755 |
その他 (Others) | |||||
発表担当になった場合は上記書籍を購読する必要がある。 その他の文献は適宜提示する。 |
・本科目は、講義に続いて受講生によるプレゼンテーション、クラスあるいはグループ単位でのディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。