日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
LB140/LB140LB140 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・X301/Mon.4・X301 Mon.4・X301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHE5290 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
LB140 |
This class provides a deep understanding of molecular electronic states and interactions between molecules and light (i.e. electromagnetic waves) based on quantum theory. Besides, students will study the basic concepts for intermolecular forces as a basis for soft matter chemistry and structural analysis method of molecular ordered structure.
In the first part, students study the intermolecular and surface forces, condensed phase of molecules, and structural analysis for soft matter. In the latter part, the class covers the interaction between molecules and light in classical and quantum mechanics and theoretical understandings of molecular vibration, light absorption, and emission processes.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
量子論に基づく分子の電子状態や分子と光(電磁波)の相互作用、凝縮系の物理化学の基本となる分子間力や分子組織構造の解析について理解を深める。 また、量子化学計算や機械学習の利用についても視野に入れる。
This class provides a deep understanding of molecular electronic states and interactions between molecules and light (i.e. electromagnetic waves) based on quantum theory. Besides, students will study the basic concepts for intermolecular forces as a basis for soft matter chemistry and structural analysis method of molecular ordered structure.
担当者によって3つのパートに分かれている。最初に、量子化学計算の基礎と事例を知る。次に、分子間力や表面力を取り扱い、分子の凝集構造の形成とその解析手法を学ぶ。最後に、分子と光の相互作用について古典力学および量子力学の観点から考察し、分子の振動・光吸収・発光過程に対する理論的な理解を深める。
In the first part, students study the intermolecular and surface forces, condensed phase of molecules, and structural analysis for soft matter. In the latter part, the class covers the interaction between molecules and light in classical and quantum mechanics and theoretical understandings of molecular vibration, light absorption, and emission processes.
1 | 量子化学計算の基礎(望月) |
2 | 応用事例1:分子の分光定数や諸量の評価(望月) |
3 | 応用事例2:化学反応の解析(望月) |
4 | 応用事例3:大規模系への適用(望月) |
5 | 新しい流れ:機械学習やデータ科学の利用(望月) |
6 | 分子の電気的性質(永野) |
7 | 分子間相互作用と分子間力(永野) |
8 | 表面張力と表面薄膜(永野) |
9 | 分子の自己集合構造と液晶(永野) |
10 | 高分子の構造と性質(永野) |
11 | 分子の光吸収と分光測定(田邉) |
12 | 赤外分光(田邉) |
13 | ラマン分光(田邉) |
14 | 振動分光応用(田邉) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
量子力学の基礎を理解していることを想定しているので、不安な学生諸氏は学部時代の内容も含めて復習されるとよい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業内の演習にて評価する。(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回の授業内の演習にて評価する。(100%) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料を授業中に配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |