日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB058/MB058MB058 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教社会学の入門(*なお、大学院には「[基礎科目としての]宗教社会学[この科目]」「宗教社会学演習」「宗教社会学研究」の3科目があるので注意すること) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・A101/Tue.4・A101 Tue.4・A101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB058 |
Through a reading of the basic literature of contemporary sociology of religion, the course will examine the present state of religion and society.
In pioneering sociology, religion represented a vanishing pre-modern order and was therefore central to sociological concerns. In this class, as a foundational course, we will examine how religion in contemporary society is viewed sociologically through readings and discussions. There will also be times to view video materials.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代的な宗教社会学の基礎文献の輪読を通じて、宗教と社会の現在について考察する。
Through a reading of the basic literature of contemporary sociology of religion, the course will examine the present state of religion and society.
草創期の社会学では、宗教とは、消えゆく前近代の秩序を代表するものであり、それゆえに社会学の関心の中心にあった。このクラスでは、基礎科目として、現代社会における宗教を社会学的にどうとらえるのかということを、輪読やディスカッションによって検討する。映像資料を見る回も設ける。
In pioneering sociology, religion represented a vanishing pre-modern order and was therefore central to sociological concerns. In this class, as a foundational course, we will examine how religion in contemporary society is viewed sociologically through readings and discussions. There will also be times to view video materials.
1 | イントロダクション |
2 | 学生による発表1 |
3 | 学生による発表2 |
4 | 学生による発表3 |
5 | 映像資料1 |
6 | 輪読1 |
7 | 輪読2 |
8 | 輪読3 |
9 | 映像資料2 |
10 | 輪読4 |
11 | 輪読5 |
12 | 輪読6 |
13 | 映像資料3 |
14 | まとめ |
課題文献の読み込み等。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) 発表以外の要素(授業への貢献、レポートなどの提出物)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Adam Possamai | The i-zation of Society, Religion, and Neoliberal Post-Secularism | Palgrave Macmillan | 2017 | |
2 | Adam Possamai | Sociology of Religion for Generations X and Y | Routledge | 2009 | |
3 | メレディス・B・マクガイア | 『宗教社会学:宗教と社会のダイナミックス』 | 明石書店 | 2008 |
新型コロナウイルス感染拡大状況などによっては、授業の形式を変更することもある。その場合は、大学ないし教員の指示に従うこと。
その他の諸注意:
https://ykoike.hatenablog.com/entry/2018/09/12/232738