日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB060/MB060MB060 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
産業・労働社会学における方法論研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・9201/Wed.2・9201 Wed.2・9201 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB060 |
Students will review and understand qualitative researches in industry and labor sociology.
There are many researches in industry and labor sociology, notably qualitative researches using methodologies such as interviews and participative observations. There are many great works too. In recent years, some have pointed out decrease of qualitative researches, while there are applications of oral-history method and grounded-theory approach to labor researches. In this class, students will read qualitative research literatures in industry and labor sociology. Students will discuss methodologies of industry and labor sociology. At the same time, they will also discuss contexts and reasons which qualitative researches decline. At the first class, students will discuss with professor to determine qualitative research literatures to be read.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
産業・労働社会学における方法論を検討し、理解する。
Students will review and understand qualitative researches in industry and labor sociology.
産業・労働社会学において、方法論としてインタビューや参与観察などを用いる質的研究は主流といってもよいほど、多くの研究がある。また多くの名著がある。近年、労働研究にオーラルヒストリーの方法やグラウンデッド・セオリー・アプローチの適用を試みる研究が出ている一方、質的研究が少なくなるなど主流ではなくなったという指摘もある。授業では、産業・労働社会学の質的研究の文献を講読し、産業・労働社会学の方法論について検討するとともに、質的研究が少なくなった背景やその原因についても検討する。講読する質的研究の文献は、初回で受講生と相談して決める。
There are many researches in industry and labor sociology, notably qualitative researches using methodologies such as interviews and participative observations. There are many great works too. In recent years, some have pointed out decrease of qualitative researches, while there are applications of oral-history method and grounded-theory approach to labor researches. In this class, students will read qualitative research literatures in industry and labor sociology. Students will discuss methodologies of industry and labor sociology. At the same time, they will also discuss contexts and reasons which qualitative researches decline. At the first class, students will discuss with professor to determine qualitative research literatures to be read.
1 | Introduction:講読文献の紹介 |
2 | 文献講読及びディスカッション |
3 | 文献講読及びディスカッション |
4 | 文献講読及びディスカッション |
5 | 文献講読及びディスカッション |
6 | 文献講読及びディスカッション |
7 | 文献講読及びディスカッション |
8 | 文献講読及びディスカッション |
9 | 文献講読及びディスカッション |
10 | 文献講読及びディスカッション |
11 | 文献講読及びディスカッション |
12 | 受講生の研究発表 |
13 | 受講生の研究発表 |
14 | 講読諸文献に関する総括ディスカッション |
授業で講読する文献を授業前に読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内発表(50%) 研究発表(20%) ディスカッションへの参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回で提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に随時紹介する。 |