日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB062/MB062MB062 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境社会学の諸理論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
Students will learn about the historical background that gave rise to environmental sociology and become familiar with the institutionalization of the "environment" and the theories that prompted it. The participants' research topics will also be discussed from the perspective of environmental sociology.
In this course, we will read papers that provide the historical background that has produced environmental sociology. The first half of the seminar will be a review of papers in environmental sociology.
In the second half, students will report on their paper topics and discuss them from the perspective of environmental sociology.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | テーマ報告1 |
7 | テーマ報告2 |
8 | テーマ報告3 |
9 | 課題報告1 |
10 | 課題報告2 |
11 | 課題報告3 |
12 | 課題報告4 |
13 | 課題報告5 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の文献の講読とメモの作成、課題に基づくレジュメの作成。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の文献報告と議論(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
追って指示するが、シリーズ環境社会学(新曜社)、講座環境社会学(有斐閣)などを想定。 |
環境社会学を生み出した時代背景を学ぶとともに、「環境」をめぐる制度化の進展とそれを促した理論に親しむ。また、その議論を博士論文との関連づけて考察する。
Students will learn about the historical background that gave rise to environmental sociology and become familiar with the institutionalization of the "environment" and the theories that prompted it. The participants' research topics will also be discussed from the perspective of environmental sociology.
環境社会学を生み出していく時代を読む。
前半は読書マラソン的に内容を確認しながら、そこに注釈を加えていく形式となる。
受講生の課題としているテーマ報告をはさみつつ、環境関連課題に基づく文献検索を行い、環境を巡る議論を理論的におさえていく。テーマ報告においては、理論的な視座について検討・議論する。
In this course, we will read papers that provide the historical background that has produced environmental sociology. The first half of the seminar will be a review of papers in environmental sociology.
In the second half, students will report on their paper topics and discuss them from the perspective of environmental sociology.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | テーマ報告1 |
7 | テーマ報告2 |
8 | テーマ報告3 |
9 | 課題報告1 |
10 | 課題報告2 |
11 | 課題報告3 |
12 | 課題報告4 |
13 | 課題報告5 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の文献の講読とメモの作成、課題に基づくレジュメの作成。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の文献報告と議論(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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追って指示するが、シリーズ環境社会学(新曜社)、講座環境社会学(有斐閣)などを想定。 |