日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB085/MB085MB085 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文化の社会学:消費社会における物質文化と身体技術 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・6210/Wed.3・6210 Wed.3・6210 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5040 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB085 |
The aim of the course is to elucidate precisely the advancement of consumerization in urban Tokyo, and to devise analytical techniques so that each student can attain this independently.
This class will explore the burgeoning of consumerism in the metropolises of Tokyo. The initial segment of the lesson will be devoted to examining the scholarly literature, while the subsequent segment of the session will be dedicated to performing either quantitative or qualitative research.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
都市東京において消費社会化がいかに進んでいるのかについて具体的にあきらかにするとともに、各自がそれをできるように、分析手法を身につける。
The aim of the course is to elucidate precisely the advancement of consumerization in urban Tokyo, and to devise analytical techniques so that each student can attain this independently.
都市東京において消費社会化がいかに進んでいるのかについて、前半は文献を読むとともに、後半は量的または質的調査を行う。
This class will explore the burgeoning of consumerism in the metropolises of Tokyo. The initial segment of the lesson will be devoted to examining the scholarly literature, while the subsequent segment of the session will be dedicated to performing either quantitative or qualitative research.
1 | ガイダンス |
2 | 消費社会論・物質文化に関する文献の分析1 |
3 | 消費社会論・物質文化に関する文献の分析2 |
4 | 消費社会論・物質文化に関する文献の分析3 |
5 | 消費社会論・物質文化に関する文献の分析4 |
6 | 消費社会論・物質文化に関する文献の分析5 |
7 | 消費社会論・物質文化に関する調査法の分析1 |
8 | 消費社会論・物質文化に関する調査法の分析2 |
9 | 消費社会論・物質文化に関する調査法の分析3 |
10 | 各自の調査・発表1 |
11 | 各自の調査・発表2 |
12 | 各自の調査・発表3 |
13 | 各自の調査・発表4 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
履修者には、文献の購読と、各自の調査・分析を義務付ける。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
提出物の評価(40%) ゼミにおける発表及び活動状況の評価(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 貞包英之 | 『サブカルチャーを消費する』 | 玉川大学出版局 | 2022 | |
2 | 貞包英之 | 『消費社会を問いなおす』 | 筑摩書房 | 2023 | |
3 | ジョルダン・サンド | 『東京ヴァナキュラー』 | 新曜社 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
英語圏の文献を中心に、授業にて適宜指示する(論文・書籍の一部をオンラインで共有の予定)。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ジャン・ボードリヤール | 『消費社会の神話と構造』 | 紀伊國屋書店 | 2015 | |
2 | ダニエル・ミラー | 『消費は何を変えるのか』 | 法政大学出版局 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
授業にて指示する。 |