日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB702/MB702MB702 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代社会学理論を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3・9301/Thu.3・9301 Thu.3・9301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB702 |
This course purposes is to learn about the current trends in contemporary sociological theory by reading texts.
The course is composed of readings and discussions. Students learn the current trends in contemporary sociological theory through the reading of sociological texts.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
講読によって現代社会学理論の潮流を知る。
This course purposes is to learn about the current trends in contemporary sociological theory by reading texts.
この授業は現代社会学理論から社会をとらえる方法を知るために、理論的文献を読んでいく授業である。今期は「現代社会論」の思考枠組をとらえるために、「ジェンダー」や「権力」、「アイデンティティ」、「文化」の関連について学んでいきたい。
発表は、文章化したレジュメを用意してもらうかたちとなる。
The course is composed of readings and discussions. Students learn the current trends in contemporary sociological theory through the reading of sociological texts.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | 文献講読 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読の授業であるため、予習として、参加者全員がテキストの該当部を毎回事前に読んでいることを前提として授業を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表と討論(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nancy Fraser | Unruly Practices: Power, Discorse, and Gender in Contemporary Social Theory | Univ of Minnesota Press | 1989 | 0816617783 |
その他 (Others) | |||||
まず最初の1冊として、この「Unruly Practices: Power, Discorse, and Gender in Contemporary Social Theory」を読むことだけを決め、それ以降は、参考文献に書かれた書物などを含め、講読テクストを選んでいきたい。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Rita Felski | The Gender of Modernity | Harvard University Press | 1995 | |
2 | Rahel Jaeggi | Critique of Forms of Life | Belknap Press | 2018 | |
3 | Nancy Fraser, Rahel Jaeggi | Capitalism: A Conversation in Critical Theory | Verso Books | 2023 | |
4 | Elizabeth Grosz | Time Travels: Feminism, Nature, Power | Duke University Press Books | 2005 | |
5 | Bonnie Honig | A Feminist Theory of Refusal | Harvard University Press | 2021 | |
6 | Andreas Reckwitz Hartmut Rosa | Late Modernity in Crisis | Polity | 2023 | |
7 | Linda Alcoff | Feminist Epistemologies | Routledge | 1993 |