日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB716/MB716MB716 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代社会論の探求(*なお、大学院には「[基礎科目としての]宗教社会学」「宗教社会学演習[この科目]」「宗教社会学研究」の3科目があるので注意すること) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3・A303/Tue.3・A303 Tue.3・A303 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB716 |
The course is not limited to religion in the narrow sense of the word, but also examines a wide range of contemporary spiritual situations from a sociological perspective. Topics include counseling, therapy, and the world of hobbies.
Students will be exposed to a variety of sociological debates through reading of literature and articles beyond the undergraduate level. Individual presentations will be given. There will be times when students will watch and discuss video materials.
In past years, one academic article is selected each week based on the interests of each student.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
狭義の宗教にとどまらず、現代の精神状況を幅広く社会学的に考察する。カウンセリング、セラピー、趣味世界の話題も取り扱う。
The course is not limited to religion in the narrow sense of the word, but also examines a wide range of contemporary spiritual situations from a sociological perspective. Topics include counseling, therapy, and the world of hobbies.
学部レベルを超えた文献・論文を輪読することを通じて,多様な社会学の議論に触れる。受講者の個人発表もおこなう。映像資料を見て議論する回も設ける。
例年は、各学生の興味関心にも基づき、毎週1本の学術論文を取り上げている。
Students will be exposed to a variety of sociological debates through reading of literature and articles beyond the undergraduate level. Individual presentations will be given. There will be times when students will watch and discuss video materials.
In past years, one academic article is selected each week based on the interests of each student.
1 | イントロダクション |
2 | 研究報告1 |
3 | 研究報告2 |
4 | 研究報告3 |
5 | 映像資料 |
6 | 輪読発表1 |
7 | 輪読発表2 |
8 | 輪読発表3 |
9 | 映像資料 |
10 | 輪読発表4 |
11 | 輪読発表5 |
12 | 輪読発表6 |
13 | 映像資料 |
14 | まとめ |
発表の準備は充分におこなうこと。参照文献を中心に、先行研究を読み込んでゆくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) 発表以外の要素(授業への貢献、レポートなどの提出物)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時指示する。 |
新型コロナウイルス感染拡大状況などによっては、授業の形式を変更することもある。その場合は、大学ないし教員の指示に従うこと。
諸注意
https://ykoike.hatenablog.com/entry/2018/09/12/232738