日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MN202/MN202MN202 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境思想・環境倫理を理解し、これからの環境教育の可能性を探る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・N335/Fri.4・N335 Fri.4・N335 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MN202 |
Students will learn about environmental philosophy and environmental ethics to create a sustainable society. After that, we will examine the possibility of environmental education as one of the ways to create a sustainable society. .
In this lecture, students will learn from literature on environmental philosophy and environmental ethics in Japanese and English. After that we will examine materials on practical cases of environmental education in Japan and abroad and discuss the future of environmental education.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
持続可能な社会を作るため、環境思想や環境倫理を学ぶ。その後、持続可能な社会を作る方法の1つである環境教育の可能性を検討する。
Students will learn about environmental philosophy and environmental ethics to create a sustainable society. After that, we will examine the possibility of environmental education as one of the ways to create a sustainable society. .
本講義では日本語または英語の環境思想・環境倫理の文献を教材に学ぶ。その上で、国内外の環境教育の実践事例に関する資料を検討し、これからの環境教育について議論する。
In this lecture, students will learn from literature on environmental philosophy and environmental ethics in Japanese and English. After that we will examine materials on practical cases of environmental education in Japan and abroad and discuss the future of environmental education.
1 | ガイダンス、自己紹介 |
2 | 近現代社会と環境問題(1)「産業革命以降の社会と公害」 |
3 | 近現代社会と環境問題(2)「グローバル化と地球環境問題」 |
4 | 環境思想の潮流(1)「キリスト教的自然観」 |
5 | 環境思想の潮流(2)「ロマン主義〜レイチェルカーソン」 |
6 | 環境思想の潮流(3)「人間中心主義と非人間中心主義」 |
7 | 環境思想の潮流(4)「エコロジズムと環境プラグマティズム」 |
8 | 環境教育の歴史(1)「世界の環境教育」 |
9 | 環境教育の歴史(2)「日本の環境教育」 |
10 | 環境教育を体験する(1)「内在的自然に気づく」 |
11 | 環境教育を体験する(2)「自然観察と環境保全活動」 |
12 | SDGsとESD |
13 | これからの環境教育について考える |
14 | 全体討議 |
準備学習の指示は、履修登録完了後にBlackboard上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤尚武 | 新・環境倫理学のすすめ | 丸善出版 | 2020 | 4621305875 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | David Sobel | “Place-Based Education: Connecting Classrooms & Communities” | Orion Society | 2013 | 1935713051 |