日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MN700/MN700MN700 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
修士論文作成に向けて、先行研究資料の収集と論文の骨子を形作る。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
・新座/・Niiza ・Niiza |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG6630 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
スポーツウエルネス研究科必修科目 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MN700 |
Gather pre-research materials and set down the framework of a thesis paper.
In the fall semester of the first year, students begin Seminar for master's thesis 1, in which they are assigned a supervisor. Thereafter, the period up to the completion of the second year is divided into two semesters, Seminar for master's thesis 2 and Seminar for master's thesis 3, in a step-by-step manner. Based on the premise of reviewing the basic literature and previous research on the research theme, students learn how to conceive the basic framework for writing their own master's thesis and how to logically structure their thesis, while progressing through the process from setting the research theme to completing the research. In Seminar for master's thesis 2, students are mainly instructed to collect materials from previous studies and to prepare the framework of their thesis.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
修士論文作成に向けて、先行研究資料の収集と論文の骨子を形作る。
Gather pre-research materials and set down the framework of a thesis paper.
1年次秋学期に指導教員を定めて行う研究指導1が開始される。以後、2年次修了までの期間を半期ごとに研究指導2、研究指導3と分けて、段階的に進める。研究テーマに関する基礎文献および先行研究のレビューを前提に、自らの修士論文執筆の基本的枠組みの構想の方法や論文の論理的構成の方法などを身につけながら、研究テーマの設定から研究の完成に至るプロセスを進行させる。研究指導2は、主として先行研究の資料収集、および論文の骨子作りの指導を行う。
In the fall semester of the first year, students begin Seminar for master's thesis 1, in which they are assigned a supervisor. Thereafter, the period up to the completion of the second year is divided into two semesters, Seminar for master's thesis 2 and Seminar for master's thesis 3, in a step-by-step manner. Based on the premise of reviewing the basic literature and previous research on the research theme, students learn how to conceive the basic framework for writing their own master's thesis and how to logically structure their thesis, while progressing through the process from setting the research theme to completing the research. In Seminar for master's thesis 2, students are mainly instructed to collect materials from previous studies and to prepare the framework of their thesis.
1 | イントロダクション |
2 | 研究の中心的テーマの確認 |
3 | 研究の中心的テーマの確認、発表 |
4 | 先行文献の収集と報告(1本目) |
5 | 先行文献の収集と報告(2本目) |
6 | 先行文献の収集と報告(3本目) |
7 | 論文構成の章立て検討 |
8 | 論文構成の内容検討 |
9 | 論文構成の検討、まとめ |
10 | 論文タイトルの検討 |
11 | 論文タイトルの検討、決定 |
12 | 修士論文中間構想発表会に向けての論点確認 |
13 | 修士論文中間構想発表会に向けての論点確認 、発表 |
14 | 修士論文中間構想発表会の構想と報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は、履修登録完了後に Canvas LMS 上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ジェリー・トーマス&ジャック・ネルソン 著, 宮下充政・片岡暁夫 監修 | 最新 体育・スポーツ科学研究法 | 大修館書店 | 1999 | 4469264032 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Jerry R. Thomas, Ph.D. Martin, Philip E., Ph.D. Etnier, Jennifer L., Stephen J. Silverman | Research Methods in Physical Activity (English Edition) | Human Kinetics | 2022 | 1718213042 |
2 | 日本学術振興会編 | 科学の健全な発展のために―誠実な科学者の心得― | 丸善出版 | 2015 | 4621089145 |