日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH209/NH209NH209 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中国キリスト教史におけるジェンダー Gender in the history of Christianity in China |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS5813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:TH319 |
Based on a thorough reading of the latest research findings, we will inquire about the roles women have played in the history of Christianity in China, consider gender in the mission enterprise and discuss feminist criticism against contemporary churches.
As a result of the discovery of the household as religious sphere research on Christianity in China started to focus on the role of women. This course will introduce recent findings on the Jesuit encounter with Chinese women starting in the 17th century as well as on Christian women who became pioneers in the modern period. It will also take a brief look at gender issues in contemporary Chinese churches.
We will inquire how Catholic women in the early modern period organized their religious piety, how they perceived the Jesuit message, which notions of masculinity and femininity where articulated by missionaries and Chinese believers, and how these elements furthered women's preference for certain forms of individual piety, ritual community, and specific domestic religious cultures among women of Catholic gentry families. The research on women in the modern period will illustrate how gender affected women's understanding of Christianity and their career choices, while the brief look at contemporary churches will summarize feminist criticism.
1 | オリエンテーション:日程確認、役割分担など |
2 | 文献紹介・考察の発表1 |
3 | 文献紹介・考察の発表2 |
4 | 文献紹介・考察の発表3 |
5 | 文献紹介・考察の発表4 |
6 | 文献紹介・考察の発表5 |
7 | 文献紹介・考察の発表6 |
8 | 文献紹介・考察の発表7 |
9 | 文献紹介・考察の発表8 |
10 | 文献紹介・考察の発表9 |
11 | 文献紹介・考察の発表10 |
12 | 文献紹介・考察の発表11 |
13 | 文献紹介・考察の発表12 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の精読・まとめ・考察の準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席,議論への参加状況(40%) 複数回の発表(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nadine Amsler | Jesuits and Matriarchs: Domestic Worship in Early Modern China | University of Washington Press | 2018 | |
2 | Jessie G. Lutz | Pioneer Chinese Christian Women: Gender, Christianity, and Social Mobility | Lehigh University Press | 2010 | |
その他 (Others) | |||||
テキストはpdfとして提供される。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |
近年発表された研究を精読しながら、中国のキリスト教史で女性が果たした役割、宣教におけるジェンダー、現代中国キリスト教会に対するフェミニスト批判を検討・考察する。
Based on a thorough reading of the latest research findings, we will inquire about the roles women have played in the history of Christianity in China, consider gender in the mission enterprise and discuss feminist criticism against contemporary churches.
家庭が宗教的空間として発見されてから、中国におけるキリスト教関連の研究は女性の役割に焦点を当てるようになった。このコースでは17世紀に始まったイエズス会と中国人女性の出会いおよび近代にてパイオニアになった女性に関する新しい研究を紹介する。ついでに現代の中国キリスト教会に認められるジェンダー関連の課題にも注目する。
近世のキリスト教徒の女性たちが自分の信仰心をどのように形成し、イエズス会のメッセージをどのように捉えたか、宣教師やキリスト教徒が主張した「男性性」と「女性性」の特徴は何か、そしてそれらの要素は、女性たちが選んだ個人的信仰心や儀礼的共同体などの形態とカトリック教会主導層の家庭的宗教文化に及ぼした影響を探る。その後に紹介する近代の女性キリスト教徒に関する研究では、ジェンダーが女性たちのキリスト教理解とキャリア選択に与えたインパクトを示す。さらに現代キリスト教会の概観では、フェミニスト批判に焦点を当てていく。
As a result of the discovery of the household as religious sphere research on Christianity in China started to focus on the role of women. This course will introduce recent findings on the Jesuit encounter with Chinese women starting in the 17th century as well as on Christian women who became pioneers in the modern period. It will also take a brief look at gender issues in contemporary Chinese churches.
We will inquire how Catholic women in the early modern period organized their religious piety, how they perceived the Jesuit message, which notions of masculinity and femininity where articulated by missionaries and Chinese believers, and how these elements furthered women's preference for certain forms of individual piety, ritual community, and specific domestic religious cultures among women of Catholic gentry families. The research on women in the modern period will illustrate how gender affected women's understanding of Christianity and their career choices, while the brief look at contemporary churches will summarize feminist criticism.
1 | オリエンテーション:日程確認、役割分担など |
2 | 文献紹介・考察の発表1 |
3 | 文献紹介・考察の発表2 |
4 | 文献紹介・考察の発表3 |
5 | 文献紹介・考察の発表4 |
6 | 文献紹介・考察の発表5 |
7 | 文献紹介・考察の発表6 |
8 | 文献紹介・考察の発表7 |
9 | 文献紹介・考察の発表8 |
10 | 文献紹介・考察の発表9 |
11 | 文献紹介・考察の発表10 |
12 | 文献紹介・考察の発表11 |
13 | 文献紹介・考察の発表12 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の精読・まとめ・考察の準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席,議論への参加状況(40%) 複数回の発表(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Nadine Amsler | Jesuits and Matriarchs: Domestic Worship in Early Modern China | University of Washington Press | 2018 | |
2 | Jessie G. Lutz | Pioneer Chinese Christian Women: Gender, Christianity, and Social Mobility | Lehigh University Press | 2010 | |
その他 (Others) | |||||
テキストはpdfとして提供される。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に提示する。 |