日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH210/NH210NH210 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「ともに生きる」ことの思想と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・6211/Wed.3・6211 Wed.3・6211 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS5813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:TH320 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
NH210 |
We will learn the concept of “human rights” and “multi-culturalism” and consider what causes to disturb “co-living”, and how to overcome these obstacles.
We will cover some basic arguments on “human rights” and “multi-culturalism.” We will also learn past and present incidents in the field of human rights and multiculturalism, particularly focusing on the voices of individuals who face difficulties and contradictions and how they overcome those situations. We will introduce some Christian thoughts as appropriate. Students are required to make some presentations based on their own interests.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「人権」、「多文化共生」などの概念の成り立ちについて理解し、「共に生きる」ことを阻害する事態はなぜ生じるのか、それらを克服するためにそれらの概念がフィールド/実生活のなかでどのように活かされうるかを考察する。
We will learn the concept of “human rights” and “multi-culturalism” and consider what causes to disturb “co-living”, and how to overcome these obstacles.
「人権」、「多文化共生」などの概念をめぐる様々な課題と論考について理解を深めると同時に、「フィールド/生活世界」で起きたこと、起きていることの断片を理解し、生じている矛盾や具体的な個が背負う困難を克服するためのさまざまな人びとの努力やその背後に横たわる個人の「声」に耳をすませる。適宜、キリスト教「界」の思考についても紹介する。学生は、テクストに基づき、あるいはそれぞれの関心に基づいて「ともに生きる」ことに関する発表をおこなう。
We will cover some basic arguments on “human rights” and “multi-culturalism.” We will also learn past and present incidents in the field of human rights and multiculturalism, particularly focusing on the voices of individuals who face difficulties and contradictions and how they overcome those situations. We will introduce some Christian thoughts as appropriate. Students are required to make some presentations based on their own interests.
1 | オリエンテーション:ゲームを通して「違い」を考える |
2 | この時代の際(edge)を生きる① |
3 | この時代の際(edge)を生きる② |
4 | 豊かさの起源① |
5 | 学生の発表 |
6 | 豊かさの起源② |
7 | 学生の発表 |
8 | 根っこから引き剥がされるという経験① |
9 | 根っこから引き剥がされるという経験② |
10 | 学生の発表 |
11 | 根っこから引き剥がされるという経験③ |
12 | 「われわれ」とは誰か? |
13 | 声をあげる伝統 |
14 | ふりかえり/ヘイトをくぐりぬけるために |
毎回、文献資料だけでなく、映像作品などを含めた資料を、授業内で広く紹介する予定。紹介する参考文献、資料を盛り込んだレジュメは、前日までにblackboardにアップするので、あらかじめ読み込んでおくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加態度(70%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その都度提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | カロリン・エムケ | 『憎しみに抗って』 | みすず書房 | 2018 | 9784622086703 |
2 | 塩原良和 | 『共に生きる』 | 弘文堂 | 2012 | 4335501242 |
3 | 宮地尚子 | 『環状島=トラウマの地政学』 | みすず書房 | 2007 | 4622087383 |
4 | G・アガンベン | 『ホモ・サケル』 | 以文社 | 2002 | 475310253 |
その他 (Others) | |||||
参考文献は、基本的に授業内で提示する。以上のもの以外にも、広く、コミック、文学作品、写真なども適宜、参考「文献」として広く紹介する予定。 |