日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH211/NH211NH211 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
多重・多層の危機の「同時代」を生きることの意味を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・6211/Wed.3・6211 Wed.3・6211 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS5813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:TH321 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
NH211 |
We may sometimes feel some difficulties in life especially in the days of the pandemic. In this session, we try to make students find a clue to confront the difficulties in their own fields. Some examples of Christian thoughts or practices will be introduced as appropriate.
Focusing on some events that occurred during the process of establishment of “modernity,” we will consider why modernity generates the light and the shade, and the light for whom and the shade for whom. We will also pursue how we overcome and reconcile “shade”; segmentation, disparity, hate, and so on in the concrete living fields. Some examples of Christian thoughts or practices will be introduced as appropriate. Students will make some presentations based on the assigned theme.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代社会に生きながら「生きにくさ」を感じないことはまれなのではないか。「生きにくさ」の淵源はさまざまに把握しうるが、学生が自分なりの井戸をフィールド/生活世界の中に発見し、多重・多層の危機の時代の「生きにくさ」に対処すべき端緒を発見することの一助になることが本授業の目標である。適宜、キリスト教「界」の思考や実践についても紹介、議論したい。
We may sometimes feel some difficulties in life especially in the days of the pandemic. In this session, we try to make students find a clue to confront the difficulties in their own fields. Some examples of Christian thoughts or practices will be introduced as appropriate.
「近代」が成立する過程で生じたいくつかの出来事にスポットを当てながら、近代の「光」と「影」が生じたのはなぜなのか、適宜キリスト教界の思想や実践にもふれながら、「光」や「影」は誰にとっての「光」や「影」であったのかを理解する。そのうえで、「影」の部分である「分断」、「格差」、「憎しみ」をくぐりぬけてどのように「和解」(自分との和解を含めて)をパンデミックのフィールド(現実)のなかに見出しうるのかを考える。適宜、キリスト教「界」の思考や実践についても紹介、議論したい。学生は、議論しつつ湧出したテーマに即して発表する。
Focusing on some events that occurred during the process of establishment of “modernity,” we will consider why modernity generates the light and the shade, and the light for whom and the shade for whom. We will also pursue how we overcome and reconcile “shade”; segmentation, disparity, hate, and so on in the concrete living fields. Some examples of Christian thoughts or practices will be introduced as appropriate. Students will make some presentations based on the assigned theme.
1 | オリエンテーション |
2 | 「近代」という問題の素描 |
3 | 帝国の眼差し① 学生の発表 |
4 | 帝国の眼差し② 学生の発表 |
5 | ふれるべき「日本」の根源① |
6 | ふれるべき「日本」の根源② |
7 | ふれるべき「日本」の根源③ |
8 | 現代神学にふれる 学生の発表① |
9 | 現代神学にふれる 学生の発表② |
10 | むきだしの生① |
11 | むきだしの生② |
12 | 「共感」をめぐるディスカッション |
13 | 「人間の条件」について |
14 | パンデミック/「我に触れるな」+ふりかえり |
毎回、文献資料だけでなく、コミック、文学作品、映像作品などを含めた資料を、授業内で広く紹介する予定。紹介する参考文献、資料を盛り込んだレジュメは、前日までにblackboardにアップするので、あらかじめ読み込んでおくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加態度(70%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その都度提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西谷修ほか | 『20世紀の定義4』 | 岩波書店 | 2001 | 4000265547 |
2 | H・アーレント | 『全体主義の起原2』 | みすず書房 | 2003 | 4622086263 |
3 | 芦名定道 | 『現代神学の冒険』 | 新教出版社 | 2020 | 9784400327684 |
4 | 金澤周作 | 『チャリティの帝国』 | 岩波新書 | 2021 | 9784004318804 |
その他 (Others) | |||||
上記以外にも、毎回、広く、文献資料だけでなく、コミック、文学作品、映像作品などを含めた資料を、授業内で広く紹介する予定。 |