日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Christian Studies
Course Code NH332
Theme・Subtitle 「聴くことの場」、「語ることの場」をいかに練り上げるか
How weaving a field of listening, talking
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CHS6813
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

What does it means to listen to the “voices” which we encounter in the fields. And what is the relationship between listening to and talking to? Making “story-telling,” which include both “listening” and “talking,” as the keyword, we will deepen thoughts about the poverty of body and words, and responsibility through reading some texts.

【Course Contents】

Reading, listening, talking, and expressing are themes of this session and we will read some texts on the themes. Some workshops will be offered to experience thinking with your “body.” We often think “listening” and “talking” are some ordinary and mundane practices. In this session, we will inquire how practices of listening and talking determine the quality of the field and that how they become the foundation of life to overcome some difficulties. Students will be required to have a positive attitude. We are planning to have a guest speaker who is an expert on listening who lost their place in society and on "rap" workshop.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 資料輪読
3 資料輪読
4 資料輪読
5 資料輪読
6 資料輪読
7 資料輪読
8 資料輪読
9 資料輪読
10 資料輪読
11 資料輪読
12 資料輪読
13 学生の発表
14 ふりかえり

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

*テキストを予め読むこと。
*テキストの輪読と併せて、適宜、可能な範囲でワークショップを実践する予定。
*オプションとして、こどもの居場所を運営するNPOへの訪問や外部講師による講義も予定。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表(30%)
討論等参加(70%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鷲田清一 『「聴く」ことの力』 ちくま学芸文庫 2015 9784480096685
2 カロリン・エムケ 『なぜならそれは言葉にできるから』 みすず書房 2019 9784622088530

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業のなかで適宜紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】