日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH332/NH332NH332 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「聴くことの場」、「語ることの場」をいかに練り上げるか How weaving a field of listening, talking |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3・5203/Fri.3・5203 Fri.3・5203 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS6813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
NH332 |
What does it means to listen to the “voices” which we encounter in the fields. And what is the relationship between listening to and talking to? Making “story-telling,” which include both “listening” and “talking,” as the keyword, we will deepen thoughts about the poverty of body and words, and responsibility through reading some texts.
Reading, listening, talking, and expressing are themes of this session and we will read some texts on the themes. Some workshops will be offered to experience thinking with your “body.” We often think “listening” and “talking” are some ordinary and mundane practices. In this session, we will inquire how practices of listening and talking determine the quality of the field and that how they become the foundation of life to overcome some difficulties. Students will be required to have a positive attitude. We are planning to have a guest speaker who is an expert on listening who lost their place in society and on "rap" workshop.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
さまざまなフィールドで出会う言葉を「聴く」とはどういうことか。また、「聴く」ことと「語る」ことはどのように関連しているのか。「聴く/語る」ことが生起する「物語」をキーワードに、いくつかのテキストの輪読を軸に、適宜、ワークショップや講義をまじえながら、わたしたちがかかえる、からだや言葉の貧困、わたしの/わたしたちの責任についての考察を深める。
What does it means to listen to the “voices” which we encounter in the fields. And what is the relationship between listening to and talking to? Making “story-telling,” which include both “listening” and “talking,” as the keyword, we will deepen thoughts about the poverty of body and words, and responsibility through reading some texts.
「読む」「聴く」「語る」「表現する」ことをテーマにした書籍を読む。併せて、さまざまな実践/ワークショップを経験しながら、「からだ」を通して思考することを共有したい。日常的におこなっていると漠然と考えている「聴く」、「ものを語る」という実践が、いかにフィールドの質を形成し、「生きにくさ」に対抗する生の核になるのかをともに考えたい。学生には、「あえて語らない」ことを含めた積極的な「参加」を求めたい。居場所を失ったこどもの声を聴く現場実践について、外部講師を招いて、ラップ・ワークショップなどを通して「聴く」ことの意味について学ぶ予定である。
Reading, listening, talking, and expressing are themes of this session and we will read some texts on the themes. Some workshops will be offered to experience thinking with your “body.” We often think “listening” and “talking” are some ordinary and mundane practices. In this session, we will inquire how practices of listening and talking determine the quality of the field and that how they become the foundation of life to overcome some difficulties. Students will be required to have a positive attitude. We are planning to have a guest speaker who is an expert on listening who lost their place in society and on "rap" workshop.
1 | オリエンテーション |
2 | 資料輪読 |
3 | 資料輪読 |
4 | 資料輪読 |
5 | 資料輪読 |
6 | 資料輪読 |
7 | 資料輪読 |
8 | 資料輪読 |
9 | 資料輪読 |
10 | 資料輪読 |
11 | 資料輪読 |
12 | 資料輪読 |
13 | 学生の発表 |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
*テキストを予め読むこと。
*テキストの輪読と併せて、適宜、可能な範囲でワークショップを実践する予定。
*オプションとして、こどもの居場所を運営するNPOへの訪問や外部講師による講義も予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(30%) 討論等参加(70%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 鷲田清一 | 『「聴く」ことの力』 | ちくま学芸文庫 | 2015 | 9784480096685 |
2 | カロリン・エムケ | 『なぜならそれは言葉にできるから』 | みすず書房 | 2019 | 9784622088530 |
その他 (Others) | |||||
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授業のなかで適宜紹介する |