日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Tourism
Course Code UA577
Theme・Subtitle 現代フィンランド旅行:幸福度世界一の国への訪問は観光か?
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRG5100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

According to the United Nations happiness evaluation, Finland has been the number one in the world for the last five years, and has received a lot of attention from both the world and Japan. In addition, the number of Japanese traveling abroad has not increased in the last 30 years, but the number of Japanese traveling to Finland, which is far and expensive, is increasing year by year. In this class, we will consider trends in contemporary Finland travel, which are difficult to understand from the concept of tourism alone, through presentations and discussions by students. Through classes, students in the Master's Program are expected to flexibly relativize and expand their own perspectives on tourism activities and tourism resources.

【Course Contents】

When the OECD's Program for International Student Assessment (PISA) draws attention to the high academic ability of Finnish students, many Japanese, not to mention educators, will visit Finnish schools. Schools and education are by no means a tourism resource in the narrow sense, but they attract a large number of people to Finland. Similarly, there are many people who visit and inspect the welfare sites for the elderly in Finland. In addition, Scandinavian design and Moomin are not tourism resources in a narrow sense, but are familiar cultural elements that many Japanese people admire and interact with in Japan on a daily basis, but they are linked to the glittering concept of Scandinavian lifestyle. However, it is strongly attracting people to Finland. In this class, we will take up the various faces of Finnish society and culture as described in the lesson plan below, and consider how they are linked to Finland travel and its appeal.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業の目標と進め方についての全体紹介。使用書籍一覧の紹介(履修学生が読んで問題提起をおこなう書籍資料は,すべて授業担当教員が用意をして貸し出します)。
2 授業計画(履修学生の発表の内容と順番)の決定。
3 現代フィンランド旅行の概要(講義)。
4 映画『かもめ食堂』『雪の華』と現代フィンランド旅行(講義)。
5 履修学生による発表と議論(たとえば,学校,教育)。
6 履修学生による発表と議論(たとえば,図書館,書店)。
7 履修学生による発表と議論(たとえば,男女平等法,高齢者福祉)。
8 履修学生による発表と議論(たとえば,働き方・休み方)。
9 履修学生による発表と議論(たとえば,コーヒータイム,カフェ)。
10 履修学生による発表と議論(たとえば,公園,サウナ)。
11 履修学生による発表と議論(たとえば,マーケット,リサイクルショップ)。
12 履修学生による発表と議論(たとえば,文学,音楽,芸術)。
13 履修学生による発表と議論(たとえば,北欧デザイン,雑貨,建築)。
14 総括的議論。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

現代フィンランド旅行の動向を具体的に理解し受け止めるためには,授業で議論の具体的出発点として扱う種々の書籍に限らず,たとえば<フィンランド政府観光局>やフィンランド旅行に強い旅行会社<フィンツアー><アリスツアー>のホームページや、近年大量に発行されているフィンランド関連の雑誌やガイドブックにも目を通して,それらの中でフィンランドやフィンランド旅行の何が注目されているのかを考えてみることが有意義です。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表(70%)
出席・授業への取り組み(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
随時,資料を配布します。履修学生が読んで紹介する書籍は,授業担当教員が貸し出します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
随時,資料を配布します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】