日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
児童期・青年期の心理臨床 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5・N335/Fri.5・N335 Fri.5・N335 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CLP5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
UN102 |
As the following are essential in child and adolescent clinical psychology, a practical grasp of each will be cultivated through seminars and case studies: ① the assessment based on developmental stage; ② understanding non-language, visually-oriented types of expression; and ③ understanding the client’s environment and dealing with his/her family, friends, and school.
We will survey the characteristics and peculiarities of child and adolescent clinical psychology, and consider the assessment and diagnosis of child and adolescent clients. Non-language, visually-oriented types of expression such as drawing, impressions/imagery, focusing, etc. will be examined through seminars. Then through case studies, we will additionally consider how to deal with and cooperate with individuals in a client’s environment (family, friends, and school).
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
児童期・青年期の心理臨床に必要となる、①発達を踏まえたアセスメント、②非言語的・イメージ的表現の理解、③家族、友人や学校など環境面の理解と対応について、演習や事例検討を通じて実践的な理解を深めることを目標とする。
As the following are essential in child and adolescent clinical psychology, a practical grasp of each will be cultivated through seminars and case studies: ① the assessment based on developmental stage; ② understanding non-language, visually-oriented types of expression; and ③ understanding the client’s environment and dealing with his/her family, friends, and school.
児童期・青年期の心理臨床の特徴について概観し、児童期・青年期のクライエントにおけるアセスメントと見立てについて考える。非言語的・イメージ表現については、描画、イメージ、フォーカシングなどを演習を通して学ぶ。さらに、事例を通して、上記の内容に加え、クライエントを取り巻く家族、友人、学校など環境面への対応、連携や関わりについて考える。
We will survey the characteristics and peculiarities of child and adolescent clinical psychology, and consider the assessment and diagnosis of child and adolescent clients. Non-language, visually-oriented types of expression such as drawing, impressions/imagery, focusing, etc. will be examined through seminars. Then through case studies, we will additionally consider how to deal with and cooperate with individuals in a client’s environment (family, friends, and school).
1 | イントロダクション |
2 | 児童期・青年期の心理臨床の概観① |
3 | 児童期・青年期の心理臨床の概観② |
4 | 児童期・青年期の心理アセスメント① |
5 | 児童期・青年期の心理アセスメント② |
6 | 児童期・青年期の心理アセスメント③ |
7 | 非言語的・イメージ表現の理解① |
8 | 非言語的・イメージ表現の理解② |
9 | 非言語的・イメージ表現の理解③ |
10 | 非言語的・イメージ表現の理解④ |
11 | 事例検討① |
12 | 事例検討② |
13 | 事例検討③ |
14 | 事例検討④ |
あらかじめ指定した配布資料や参考文献を読み、発表とディスカッションを行う。関連する書籍、文献を読み、積極的に授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内でのディスカッション(30%) 発表準備と内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。授業内で適宜資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |