日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code automatic registration
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number CLP5110
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Students will gain sufficient understanding of the purpose, meaning, and methods of psychological assessments, the ethics surrounding them, and the further development of the above to function as a certified public psychologist or clinical psychologist. They will also learn to conduct assessments smoothly and provide appropriate feedback, and how to link them with the psychological support provided to clients.

【Course Contents】

Seminar in Personality Assessment 1 contains material that is required for certification as a clinical psychologist or certified public psychologist. Seminar in Personality Assessment 1 and 2 both focus on the relationships between clinical psychological assessments and client interviews. Additionally, Seminar in Personality Assessment 1 will furnish an understanding of the meaning, theory, and methods of psychological assessments that are essential to healthcare, welfare (of children, the handicapped, and the elderly), education, crime and judicial affairs, and industry and labor-related issues. Lectures and practical training regarding the application of assessments to psychological counseling, advice, and guidance within the above areas will be provided. Students will observe psychological assessments and their application to interviews and psychological examinations, consider their implementation, analyze and interpret results, and examine records and reports.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 アセスメント(意義・理論・倫理。テストバッテリー・IC・ラポールなど)
2 ジェノグラム(家族歴・事例・生活史など)
3 アナムネシス(予診,現病歴,病態水準など)
4 アナムネシス(記入表をもちいた事例整理,ケースフォーミュレーション)
5 症状理解と状態査定(CES-D,BDI-Ⅱ,MAS,STAI,GHQなど)
6 発達理論と発達検査(デンバー,遠城寺,津守,新版K式,KIDS)
7 知能定義と知能検査(ビネー,ITPA,K-ABC-Ⅱ,DAP,WAIS,WISC)
8 知能検査の実際(WISCの実施法1)
9 知能検査の実際(WISCの実施法2)
10 知能検査の実際(WISCのスコアリング)
11 知能検査の実際(WISCの結果分析)
12 知能検査の実際(ビネーⅤの実施法・スコアリング)
13 知能検査の実際(ビネーⅤの結果分析)
14 まとめ(相談・助言・指導へのアセスメントの応用)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

パーソナリティや心理アセスメントの基礎知識について復習し,理解を深めておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
出席と積極的な取り組みの姿勢(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
講義内で適宜資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

演習授業であるため,積極的な授業への参加態度および取り組みの姿勢が重要となる。また,授業スケジュールは演習の進捗状況によって変更する可能性がある。

【注意事項 / Notice】