日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CLP5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will gain sufficient understanding of the purpose, meaning, and methods of psychological assessments, the ethics surrounding them, and the further development of the above to function as a certified public psychologist or clinical psychologist. They will also learn to conduct assessments smoothly and provide appropriate feedback, and how to link them with the psychological support provided to clients.
Seminar in Personality Assessment 1 contains material that is required for certification as a clinical psychologist or certified public psychologist. Seminar in Personality Assessment 1 and 2 both focus on the relationships between clinical psychological assessments and client interviews. Additionally, Seminar in Personality Assessment 1 will furnish an understanding of the meaning, theory, and methods of psychological assessments that are essential to healthcare, welfare (of children, the handicapped, and the elderly), education, crime and judicial affairs, and industry and labor-related issues. Lectures and practical training regarding the application of assessments to psychological counseling, advice, and guidance within the above areas will be provided. Students will observe psychological assessments and their application to interviews and psychological examinations, consider their implementation, analyze and interpret results, and examine records and reports.
1 | アセスメント(意義・理論・倫理。テストバッテリー・IC・ラポールなど) |
2 | ジェノグラム(家族歴・事例・生活史など) |
3 | アナムネシス(予診,現病歴,病態水準など) |
4 | アナムネシス(記入表をもちいた事例整理,ケースフォーミュレーション) |
5 | 症状理解と状態査定(CES-D,BDI-Ⅱ,MAS,STAI,GHQなど) |
6 | 発達理論と発達検査(デンバー,遠城寺,津守,新版K式,KIDS) |
7 | 知能定義と知能検査(ビネー,ITPA,K-ABC-Ⅱ,DAP,WAIS,WISC) |
8 | 知能検査の実際(WISCの実施法1) |
9 | 知能検査の実際(WISCの実施法2) |
10 | 知能検査の実際(WISCのスコアリング) |
11 | 知能検査の実際(WISCの結果分析) |
12 | 知能検査の実際(ビネーⅤの実施法・スコアリング) |
13 | 知能検査の実際(ビネーⅤの結果分析) |
14 | まとめ(相談・助言・指導へのアセスメントの応用) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
パーソナリティや心理アセスメントの基礎知識について復習し,理解を深めておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席と積極的な取り組みの姿勢(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義内で適宜資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義内で適宜紹介する。 |
演習授業であるため,積極的な授業への参加態度および取り組みの姿勢が重要となる。また,授業スケジュールは演習の進捗状況によって変更する可能性がある。
臨床心理士ないし公認心理師として必要とされる心理的アセスメントの目的や意義,方法,倫理,その観点・展開について十分に理解し,その適切かつ円滑な実施およびフィードバックができ,心理支援を要するクライエントの支援に結びつけることができる。
Students will gain sufficient understanding of the purpose, meaning, and methods of psychological assessments, the ethics surrounding them, and the further development of the above to function as a certified public psychologist or clinical psychologist. They will also learn to conduct assessments smoothly and provide appropriate feedback, and how to link them with the psychological support provided to clients.
臨床心理査定演習1は,臨床心理士資格関連科目かつ公認心理師資格関連科目である。臨床査定演習1・2とも,心理査定を心理面接につなぐことが重視される。加えて,臨床心理査定演習1では,保健医療,福祉(児童・障害児者・高齢者),教育,司法・犯罪,産業・労働領域に必要とされる心理的アセスメントの意義および心理的アセスメントに関する理論と方法を理解し,これを心理に関する相談,助言,指導等の応用するための演習・実習を行う。心理的アセスメントとして観察,面接および心理検査を取り上げ,その実施,分析,解釈および記録と報告について検討する。
Seminar in Personality Assessment 1 contains material that is required for certification as a clinical psychologist or certified public psychologist. Seminar in Personality Assessment 1 and 2 both focus on the relationships between clinical psychological assessments and client interviews. Additionally, Seminar in Personality Assessment 1 will furnish an understanding of the meaning, theory, and methods of psychological assessments that are essential to healthcare, welfare (of children, the handicapped, and the elderly), education, crime and judicial affairs, and industry and labor-related issues. Lectures and practical training regarding the application of assessments to psychological counseling, advice, and guidance within the above areas will be provided. Students will observe psychological assessments and their application to interviews and psychological examinations, consider their implementation, analyze and interpret results, and examine records and reports.
1 | アセスメント(意義・理論・倫理。テストバッテリー・IC・ラポールなど) |
2 | ジェノグラム(家族歴・事例・生活史など) |
3 | アナムネシス(予診,現病歴,病態水準など) |
4 | アナムネシス(記入表をもちいた事例整理,ケースフォーミュレーション) |
5 | 症状理解と状態査定(CES-D,BDI-Ⅱ,MAS,STAI,GHQなど) |
6 | 発達理論と発達検査(デンバー,遠城寺,津守,新版K式,KIDS) |
7 | 知能定義と知能検査(ビネー,ITPA,K-ABC-Ⅱ,DAP,WAIS,WISC) |
8 | 知能検査の実際(WISCの実施法1) |
9 | 知能検査の実際(WISCの実施法2) |
10 | 知能検査の実際(WISCのスコアリング) |
11 | 知能検査の実際(WISCの結果分析) |
12 | 知能検査の実際(ビネーⅤの実施法・スコアリング) |
13 | 知能検査の実際(ビネーⅤの結果分析) |
14 | まとめ(相談・助言・指導へのアセスメントの応用) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
パーソナリティや心理アセスメントの基礎知識について復習し,理解を深めておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席と積極的な取り組みの姿勢(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義内で適宜資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義内で適宜紹介する。 |
演習授業であるため,積極的な授業への参加態度および取り組みの姿勢が重要となる。また,授業スケジュールは演習の進捗状況によって変更する可能性がある。