日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG773/VG773VG773 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
他/OtherOther |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Preparation of a master's academic paper or a business plan.
We provide research paper guidance for writing and preparing a master's academic paper and business plan.
For the master's academic paper, we will first clarify the problem awareness and narrow down the theme, and then proceed with advanced research.
For business plans, we will consider the model and framework that the plan is based on, as well as conduct industry analysis and research.
Classes are held in the form of group seminars, with the goal of understanding things in a multi-faceted and logical way, and instructions are provided through ones own reports and discussions.
The class plan is just a guide and it is adjusted according to the progress of each student.
1 | 問題意識、関心領域についての検討・発表 |
2 | 論文の書き方・ビジネスプランの考え方、進め方について |
3 | 論文テーマ・ビジネスプランの設定と検討(1) |
4 | 論文テーマ・ビジネスプランの設定と検討(2) |
5 | 論文テーマ・ビジネスプランに沿った調査・先行研究(1) |
6 | 論文テーマ・ビジネスプランに沿った調査・先行研究(2) |
7 | 論文テーマ・ビジネスプランに沿った調査・先行研究(3) |
8 | 論文テーマ・ビジネスプランに沿った調査・先行研究(4) |
9 | 仮説構築・ビジネスモデル構築(1) |
10 | 仮説構築・ビジネスモデル構築(2) |
11 | 調査方法の検討(1) |
12 | 調査方法の検討(2) |
13 | 夏季休業期間前の中間報告・発表(1) |
14 | 夏季休業期間前の中間報告・発表(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身のテーマ、ビジネスモデル(プラン)に関する資料の収集
各自の課題、作業への取り組み、報告準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の報告(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
それぞれの指導に合わせて、随時紹介します |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ポール.J・シルヴィア | できる研究者の論文生産術 | 講談社 | 2015 | 4061531530 |
2 | 久米 郁男 | 原因を推論する -- 政治分析方法論のすゝめ | 有斐閣 | 2013 | 4641149070 |
3 | 近藤 哲朗 | ビジネスモデル2.0図鑑 | KADOKAWA | 2018 | 4046023619 |
その他 (Others) | |||||
それぞれの指導に合わせて、随時紹介します。 |
自身の研究、プランを多面的に捉えていくために、正指導教員だけでなく、副指導教員の選択も推奨いたします。
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
修士論文(ビジネスリサーチ)あるいは修士論文(ビジネスデザイン)の作成。
Preparation of a master's academic paper or a business plan.
修士論文、ビジネスプランを執筆、作成するための研究論文指導を行います。
修士論文については、問題意識の明確化やテーマの絞り込みをまず行い、そのうえで、先行研究を進めていきます。
ビジネスプランについては、プランの前提となるモデルやフレームワークの検討、業界分析や調査から進めていきます。
授業は、物事を多面的、論理的に捉えていくことを目的とし、集合ゼミの形式で行い、各自の報告とディスカッションを通じて、指導を行います。
授業計画は目安とし、各自の進捗に合わせて調整します。
We provide research paper guidance for writing and preparing a master's academic paper and business plan.
For the master's academic paper, we will first clarify the problem awareness and narrow down the theme, and then proceed with advanced research.
For business plans, we will consider the model and framework that the plan is based on, as well as conduct industry analysis and research.
Classes are held in the form of group seminars, with the goal of understanding things in a multi-faceted and logical way, and instructions are provided through ones own reports and discussions.
The class plan is just a guide and it is adjusted according to the progress of each student.
1 | 問題意識、関心領域についての検討・発表 |
2 | 論文の書き方・ビジネスプランの考え方、進め方について |
3 | 論文テーマ・ビジネスプランの設定と検討(1) |
4 | 論文テーマ・ビジネスプランの設定と検討(2) |
5 | 論文テーマ・ビジネスプランに沿った調査・先行研究(1) |
6 | 論文テーマ・ビジネスプランに沿った調査・先行研究(2) |
7 | 論文テーマ・ビジネスプランに沿った調査・先行研究(3) |
8 | 論文テーマ・ビジネスプランに沿った調査・先行研究(4) |
9 | 仮説構築・ビジネスモデル構築(1) |
10 | 仮説構築・ビジネスモデル構築(2) |
11 | 調査方法の検討(1) |
12 | 調査方法の検討(2) |
13 | 夏季休業期間前の中間報告・発表(1) |
14 | 夏季休業期間前の中間報告・発表(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身のテーマ、ビジネスモデル(プラン)に関する資料の収集
各自の課題、作業への取り組み、報告準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の報告(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
それぞれの指導に合わせて、随時紹介します |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ポール.J・シルヴィア | できる研究者の論文生産術 | 講談社 | 2015 | 4061531530 |
2 | 久米 郁男 | 原因を推論する -- 政治分析方法論のすゝめ | 有斐閣 | 2013 | 4641149070 |
3 | 近藤 哲朗 | ビジネスモデル2.0図鑑 | KADOKAWA | 2018 | 4046023619 |
その他 (Others) | |||||
それぞれの指導に合わせて、随時紹介します。 |
自身の研究、プランを多面的に捉えていくために、正指導教員だけでなく、副指導教員の選択も推奨いたします。
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。